لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

بامیان عضو شبکه شهرهای یادگیری جهان شد


طی محفلی در ولایت بامیان، این ولایت از طرف سازمان جهانی یونسکو به عنوان عضو شبکه شهرهای یادگیری یونسکو اعلام شد.

بخش فرهنگی ملل متحد یا یونسکو هر ساله تعدادی از شهرهای جهان را به عنوان عضو شبکه شهرهای یادگیری انتخاب می‎کند که امسال بامیان نیز توانست عضویت این شبکه را در بین شهرهای دنیا بدست بیاورد.

شهر بامیان در ماه اکتبر سال گذشته نامزد عضویت در این شبکه بود و بعد از تحقیقات این شهر به عنوان یکی از اعضای شهرهای یادگیری جهان انتخاب شد.

سردار محمد رحیمی
سردار محمد رحیمی

سردار محمد رحیمی معین سواد آموزی وزارت معارف کشور در مورد مشخصات انتخاب یک شهر برای عضویت در این شبکه گفت:

" لازمه این‎که یک شهر بتواند عضویت شهرهای یادگیری جهان را بدست بیاورد این است که این شهر بتواند محیط مناسب برای یادگیری بزرگسالان و اطفال را فراهم کند. امنیت یکی از شاخصه‎های است که باید شهری‎که عضو این شبکه می‎شود امنیت داشته باشد. فرهنگ مطالعه باید در این شهر شکل گرفته باشد و مردم علاقه مند برای یادگیری باشند. این شاخصه نسبت به سایر شهرهای کشور در بامیان بهتر است یعنی در بامیان امنیت است و بستر مناسب در این ولایت وجود دارد. در این ولایت مردم، نهادهای مدنی رسانه‎ها، شاروالی و حکومت محلی فضای مناسبی را برای یادگیری ایجاد کرده‎اند."

به گفته آقای رحیمی در حال حاضر بیش از صد شهر جهان عضویت شبکه شهرهای یادگیری را دارند که اولین شهرهای‎که توانستند عضویت این شبکه را بدست بیاورند از کشورهای اروپایی و آمریکا بودند. همینطور در پایان سال یک شهر به عنوان شهر یادگیری سال انتخاب می‎شود که احتمال زیادی وجود دارد تا بامیان بتواند این عنوان را بدست بیاورد.

حکومت محلی بامیان نیز تعهد داد تا با افزایش فعالیت‎ها در بخش معارف و افزایش برنامه‎های فرهنگی، این ولایت به عنوان شهر یادگیری سال انتخاب شود.

طاهر زهیر
طاهر زهیر

طاهر زهیر والی بامیان در این مورد اضافه کرد:

"از همه می‎خواهیم تا بسیج شویم برای تقریت کردن معارف و رسیدن به معیارهای لازم تا بامیان در بین شهرهای شبکه یادگیری به عنوان شهر یادگیری سال انتخاب شود. این کار شدنی است و از همه می‎خواهم تا طرح‎ها و پیشنهادهای خود را در رابطه به تقویت و رشد معارف به حکومت محلی ارائه کنند تا دست به دست هم بتوانیم موفق شویم."

شهرهای‎که به عنوان عضو شبکه یادگیری انتخاب می‎شوند با تبادل تجربیات خود در بخش معارف با شهرهای دیگر می‎توانند در رشد معارف کمک کنند.

همینطور به گفته آقای رحیمی در آینده‎ای نزدیک مقامات شهر بامیان برای تبادل تجربیات خود در کنفرانس شهرهای یادگیری یونسکو در بخش آسیا شرکت خواهند کرد.

گزارش: عباس نادری-بامیان

XS
SM
MD
LG