لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

قول اردوی سیلاب: نیرو های ما حمله هوایی پاکستان را با سلاح ثقیله جواب داده‌اند


قوماندان لوای دوم قول اردوی سیلاب در شرق افغانستان می‌گوید، نیرو های اردوی ملی حمله هوایی پاکستان را با سلاح ثقیله توپچی جواب داده‌اند.

جنرال میرویس صافی قوماندان لوای دوم قول اردوی ۲۰۱ سیلاب در شرق افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، پس از آن‌که یکی از مناطق این ولایت از سوی طیارات پاکستان هدف قرار گرفت، اردوی ملی با استفاده از آتش توپخانه‌ای جواب این حمله را داده‌اند.

وی که عصر روز پنج‌شنبه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد همچنان گفت، نیرو های دفاعی به‌خصوص اردوی ملی در مناطق سرحدی کنر اکنون احضارات درجه یک دارند.

او افزود:

"ما مقابل دشمن سلاح داریم، از حملات هوایی و زمینی دشمن مانع شدیم و اقدام باالمثل کردیم، سلاح ثقیله توپچی داریم و در مقابل‌شان استعمال کردیم."

وی همچنان هشدار می‌دهد که مناطق سرحدی در کنر زیر نظارت نیرو های دفاعی قرار دارد و هر گروه که بخواهد حمله کند با عمل باالمثل روبه‌رو خواهد شد.

این در حالیست که گل محمد بیدار معاون والی کنر روز گذشته به رادیو آزادی گفته‌است، جت‌های پاکستان روز چهارشنبه یکی از ساحات مربوط به ولسوالی دانگام این ولایت را بمبارد کرده‌اند.

تا حال از کشته و زخمی شدن کسی در این رویداد گزارش نشده است.

در همین حال وزارت خارجه افغانستان حمله هوایی نظامیان پاکستان بر ولایت کنر را محکوم کرده و آن را نقض آشکار حریم هوایی و تخطی در برابر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور خوانده است.

در اعلامیه این وزارت آمده است، این حمله هوایی به ادامه تخطی‌های دیگر نظامیان پاکستانی در امتداد خط فرضی دیورند، با پرتاب ۴ عدد بم توسط طیارات جت بالای ساحات شهیدان سروک ولسوالی دانگام ولایت کنر شام دیروز صورت گرفته است که خسارات هنگفت مالی را بر‌ جا گذاشته است.

در اعلامیه آمده است، جمهوری اسلامی افغانستان هشدار می‌دهد که ادامه این گونه حرکات مغایر اصول روابط بین‌الملل و موازین حسن هم‌جواری از سوی نظامیان پاکستانی، اثرات ناگوار بیش‌تری را بالای روابط میان دو کشور در قبال خواهد داشت.

روز پنج‌شنبه رادیو آزادی تلاش کرد تا در این باره نظر وزارت دفاع را داشته باشد، اما به دلیل این‌که سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت در تیلیفون قابل دسترس نبود، موفق به این کار نشد.

از سوی دیگر عبدالغنی مصمم سخنگوی والی کنر امروز «پنج‌شنبه» در صحبت با رادیو آزادی گفت، نیرو های پاکستانی در ۲۴ ساعت گذشته ۶۰۰ راکت را بالای ولسوالی دانگام این ولایت پرتاب کرده اند که در نتیجه آن یک زن زخمی شده‎ و همچنان خسارات مالی به جا مانده‎است.

حمله‌های پاکستان بر خاک افغانستان در حالی افزایش یافته که قرار است فردا کابل میزبان صدراعظم پاکستان باشد.

هاشم الکوزی رئیس کمیسیون امنیت داخلی و امور دفاعی مشرانو جرگه روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت، رئیس جمهور افغانستان در باره حمله‌های پاکستان باید با شاهد خاقان عباسی صدراعظم آن کشور به‌گونه جدی صحبت کند.

هاشم الکوزی
هاشم الکوزی

او افزود:

"این همه را باید رئیس جمهور به صدراعظم پاکستان بگوید، این حمله‌ها یک ظلم بزرگ پاکستان است و همچنان یک تجاوز بزرگ پاکستان بر خاک افغانستان پنداشته می‌شود، رئیس جمهور باید به‌گونه جدی در باره این موضوع صحبت کند."

به‌گفته آقای الکوزی نهادهای دفاعی باید در برابر حمله‌های بیرونی ببیشتر عمل باالمثل انجام دهند.

او همچنان می‌افزاید، دولت در باره این حمله‌ها باید به سازمان ملل‌متحد، امریکا و دیگر کشورهای متحد افغانستان شکایت کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG