لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

برگشت احتمالی نیروهای ناتو به میدان‌های جنگ در افغانستان!


هر چند وزارت دفاع افغانستان در مورد احتمال برگشت دوباره نیرو‌های نظامی ناتو بر میدان‌های جنگ در کشور، واضحاً چیزی نمی‌گوید، اما تأکید دارد تا نیرو‌های افغان به گونه درست آموزش و تجهیز گردند تا با تروریستان مبارزه مؤثر نمایند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز شنبه «۱۸ حمل ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، با دوام کمک‌ها از سوی ناتو، نیرو‌های افغان توانایی دفاع از خاک شانرا خواهند داشت.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"ما به اندازه کافی نیرو داریم، تا در نقاط مختلف کشور بر ضد دشمن مقابله کنند، اگر آموزش و تربیه شوند، مشوره، کوردینات هوایی و حمایت مالی همین گونه ادامه یابد، ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود از مردم و خاک خود دفاع کنیم."

هر چند، مأموریت محاربوی ناتو در افغانستان در سال ۲۰۱۴ پایان یافت اما به تازه‌گی منشی عمومی ناتو گفته‌است، در صورت ضرورت آماده‌اند تا برای مبارزه با تروریزم به افغانستان نیرو‌های نظامی بیشتر بفرستند.

از سوی هم ینس استولتنبرگ که در مرکز مطالعات سیاسی در دانشگاه اوتاوای کانادا صحبت می‌کرد، تأکید نموده که مناسب خواهد بود تا نیرو‌های خارجی در افغانستان بیشتر بر آموزش نیروهای امنیتی افغان تمرکز کنند تا این نیرو‌ها جنگ جاری بر ضد تروریزم را به پیش ببرند.

از سوی هم اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار انتقاد کرده که امریکا در تشکیل قوای مسلح مفید در افغانستان ناکام شده‌است.

در گزارش این اداره به کانکرس امریکا گفته شده، بالای اردوی افغان ۷۰ میلیارد دالر هزینه شده اما جان سوپکو گفته‌است، قوای مسلح افغانستان در حالت ناکامی قرار دارد.

حالا پرسش به میان می‌آید که چرا بار دیگر ناتو ابراز آماده‌گی برای وارد شدن در جنگ افغانستان می‌کند؟

باری عارض کارشناس مسایل نظامی
باری عارض کارشناس مسایل نظامی

باری عارض کارشناس مسایل نظامی عوامل آنرا چنین بیان می‌کند:

"نیرو‌های استخباراتی و امنیتی افغان قوی شده با گذشت هر روز در حال تقویت شدن هستند، اما برخی تهدیدات منطقه‌ای موجود است که برای مقابله با این تهدیدات در صورت ضرورت ممکن نیرو‌های ناتو بار دیگر به میدان‌های جنگ وارد شوند."

هم اکنون ۱۴ هزار نیرو‌ی ناتو و امریکایی مصروف آموزش و مشوره نیرو‌های افغان اند و گاه گاهی در کنار نیرو‌های امنیتی افغان، حملات هوایی بر ضد مخالفین مسلح بشمول گروه داعش را انجام می‌دهند.

باری عارض می‌گوید، بهتر است نیرو‌های ناتو بر آموزش و مجهز سازی نیرو‌های امنیتی افغان تمرکز کنند زیرا به گفته وی داخل شدن این نیرو‌ها بار دیگر به میدان‌های جنگ در افغانستان احساسات کشور‌های منطقه و افغان‌ها را بر می‌انگیزد و سبب پیچیده‌گی و به درازا کشیدن جنگ خواهد شد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG