لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

وزیر خارجه روسیه گزارش روزنامه تایمز در مورد اسکریپال را رد کرد


مقام‌های روسیه گزارش‌های را رد کرده‌اند که گویا مواد کیمیاوی که برای مسموم ساختن یک جاسوس سابق روسی و دخترش در بریتانیا استفاده شده‌است در یک مرکز نظامی در منطقه اولگا ساخته شده‌است.

مقام‌های روسیه دیروز در این مورد واکنش نشان دادند.

روزنامه تایمز اخیراً به نقل از منابع بریتانیایی گزارش داد که بر اساس آن ماده کیمیاوی که در مسمومیت سرگی سکریپال جاسوس سابق روسی و دخترش یولیا در شهر سالزبری بریتانیا استفاده شده‌است در هشت‌صد کیلومتری جنوب شرق مسکو در تاسیسات نظامی واقع در شهرک شیخانی ساخته و آنجا نگهداری شده‌است.

مقام‌های بریتانیا گفته اند که آقای اسکریپال و دخترش توسط ماده زهری بنام نویچوک مورد حمله قرار گرفته اند.

همیش دی بریتن - گوردن یک متخصص اسلحه کیمیاوی به روزنامه تایمز گفته است که در معلومات استخباراتی که او مشاهده کرده است، نام تاسیسات شیخانی روسیه به وضاحت گرفته شده است اما به گفته او مقدار نویچوک که در آنجا نگهداری می‌شود برای حملات کافی بوده اما نه برای عملیات‌های نظامی.

آقای گوردن به تایمز گفته است، هیچ شواهدی در دست نیست که ماده نویچوک که از سوی شوروی سابق ساخته شده به لابراتوار‌های ازبکستان، اوکراین و یا انگلستان منتقل شده باشد.

اما وزیر خارجه روسیه این گزارش روزنامه تایمز را بکلی رد کرده است.

سرگئی لاوروف گفته است که گزارش تایمز نشان می‌دهد که مقام‌های بریتایایی به‌خاطر اثبات ادعای بی‌اساس‌ شان هر روز تلاش می‌کنند.

وزیر خارجه روسیه
وزیر خارجه روسیه

روسیه در ماه مارچ دست داشتن در حمله بالای جاسوس سابق روسی و دخترش در بریتانیا را شدیداً رد کرد.

سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا پس از حمله با ماده فلج کننده اعصاب در حالت وخیم صحی یافت شدند.

این رویداد باعث تنش‌ها میان مسکو و لندن شد.

بریتانیا و بیش از ۲۰ کشور غربی در واکنش به این حمله بیش از ۱۵۰ دیپلومات روسی را از کشور‌های‌ شان اخراج کردند.

میخایل بابیک نماینده کرملین در منطقه اولگا و همچنان عضو سابق کمیسیون خلع سلاح کیمیاوی به رسانه‌های روسی گفته است که تاسیسات شیخانی در حال حاضر برای امور زراعتی استفاده می‌شود.

به گفته بابیک در تاسیسات شیخانی اکنون سلاح هسته‌ای وجود ندارند و روسیه تمامی اسلحه کیمیاوی‌اش را از بین برده‌است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در ماه سپتمبر ۲۰۱۷ میلادی گفته بود که کشورش آخرین اسلحه کیمیاوی را که در اختیار داشته از بین برده است.

اما ویل میرضاینوف یک ساینس دان که اکنون در امریکا زنده‌گی میکند تائید می‌کند که ماده زهری نویچوک در زمان شوروی سابق در تاسیسات شیخانی روسیه ساخته شده است اما این‌که این مواد زهری اکنون چگونه به بریتانیا رسیده او هم نمیداند.

XS
SM
MD
LG