لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

برخی وکلا از معامله‌گری حکومت و هیئت فرستاده شده به کندز پرده برداشتند


برخی از اعضای ولسی جرگه از معاملۀ هیئت فرستاده شده به کندز با حکومت پرده بر می‌دارند.

در حالی‎که تا هنوز جزئیات یافته‎های هیئت دولتی اعزام شده به کندز روشن نشده، اما شماری از اعضای ولسی جرگه سخن از معامله‌گری این هیئت با حکومت می‎زنند.

شماری از نماینده‎گان در نشست عمومی روز چهارشنبه «۲۲ حمل ۱۳۹۷»، وکلای کندز در ولسی جرگه را به اخذ پول متهم می‎کنند، اما برخی دیگر رئیس این جرگه را متهم به معامله‌گری در این قضیه می‎نمایند.

الله گل مجاهد یک عضو این جرگه می‎گوید، نماینده‎های مردم کندز در ولسی جرگه با مسئولین وزارت دفاع و امنیت ملی معامله کردند و این جفای بزرگ در حق کندزیان است.

الله گل مجاهد
الله گل مجاهد

او افزود:

"ما و شما فیصله کردیم که از سه کمیسیون هیئت به کندز می‎فرستیم، من فکر می‎کنم که معامله شد، یا وکلای کندز یا از ولایت دیگر معامله کرد، دولت به نفع خود فیصله می‎کند. به باور من با وزیر دفاع و رئیس امنیت ملی معامله کردند."

اما برخی دیگر از اعضای ولسی جرگه اتهامات آقای مجاهد را رد کرده و عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه را متهم به معامله‌گری می‎کنند.

انجنیر کمال صافی نماینده مردم کندز در ولسی جرگه چنین گفت:

"مجاهد صاحب وکلا را متهم به معامله کرد، اما نه! من شخصاً به‌خاطر دشت ارچی به کمیسیون امنیت داخلی، دفاعی رفتم و عریضه کردم، اما این‎که ابراهیمی صاحب معامله می‎کن، این به وکلا بر نمی‎گردد."

خواستیم تا نظر عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه را نیز داشته باشیم، اما با تماس‎های مکرر مؤفق نشدیم.

در همین حال همایون همایون معاون اول این جرگه که نشست امروز را رهبری می‌کرد نیز در جلسه عمومی در خطاب به برخی وکلا گفت که آنان از معامله‌گری انتقاد می‎کنند، اما در هنگام استجواب و استیضاح وزرا دوباره از آنان دفاع می‎نمایند.

دوشنبه هفته پیش نیروهای هوایی کشور به‌گفته مسئولان وزارت دفاع بالای جلسه طالبان در دشت ارچی کندز بمباردمان کردند، اما به دنبال آن گزارش‎ها و تصاویر از کشته شدن غیر نظامیان و اطفال نیز به نشر رسیدند.

پس از نشر گزارش‌های متناقض در بارۀ تلفات غیر نظامیان در کندز، ارگ ریاست ‌جمهوری یک هیئت را برای بررسی این رویداد تعیین کرد تا در بارۀ چگونگی تلفات غیر نظامیان در نتیجه حملۀ هوایی نیروهای هوایی افغانستان تحقیق نماید.

جنرال خدایداد هزاره سرمفتش عالی دفتر شورای امنیت ملی ریاست این هیئت را به دوش داشته‎است.

هیئت فرستاده شدۀ دولتی هرچند دوباره به کابل برگشته‎اند و یافته‎های شان را با ریاست جمهوری شریک کرده‎اند، اما سخنگویان ارگ و شورای امنیت ملی از ارائه جزئیات در این مورد خودداری می‎کنند.

مجیب خلوتگر
مجیب خلوتگر

در همین حال، مجیب خلوتگر رئیس نهاد حمایت از رسانه‎های آزاد "نی" عدم ارائه معلومات از سوی حکومت را خلاف قانون اساسی دانسته می‎گوید:

"این کار حکومت خلاف قانون اساسی و دسترسی به معلومات است و در نتیجه هم آزادی بیان، حقوق شهروندان و حکومت صدمه می‎بیند."

آقای خلوتگر می‎گوید، پنهان کردن معلومات سبب بی‌اعتمادی مردم به حکومت و آزادی بیان می‎شود.

وی از حکومت می‎خواهد تا گلوی آزادی بیان را خفه نکند و مطابق قانون اطلاعات را به رسانه‎ها و مردم شریک سازد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG