لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

ده‌ها تن از راننده‌گان موترهای باربری در شهر فیروزکوه دست به اعتراض زدند


ده‌ها تن از راننده‌گان موترهای باربری در شهر فیروزکوه دست به اعتراض زدند.

شماری از راننده‌گان موترهای باربری در شهر فیروزکوه مرکز غور امروز به دلیل گرفتن پول زیاد از نزدشان برعلیه شاروالی و آمریت معادن اعتراض کردند.

آنان که در مقابل ساختمان ریاست امنیت ملی غور تجمع کردند می‌گویند که این دو اداره از هر موتر سنگ، ریگ و خاک که انتقال می‌دهند از ۱۸۰ تا ۵۰۰ افغانی پول می‌گیرند.

عبدالبصیر و محمد آصف دو تن از راننده‌گان معترض می‌گویند که آنان این مشکل‌شان را بارها با اداره محلی و شورای ولایتی در میان گذاشته اند، اما کوچگ‌ترین توجه برای‌شان نشده‌است.

آنان که دروازه ریاست امنیت ملی را به عنوان آخرین گذینه رسیده‌گی به مشکل‌شان به صدا در آوردند از مسئولان این اداره خواستند تا جلو این همه اضافه ستانی‌ها را بگیرد.

به گفته آنان:

"مشکل ما این است که از ماه هم شاروالی پول می‌گیرد و هم آمریت معادن، ما پول می‌تیم ولی باید یک اداره بگیره به هرطرف یک نفر به سر زنجیر نشسته است و پول می‌گیره."

"ما وقت یک موتر ریگ را می‌خریم باید پنج صد افغانی به زمین دار تحویل کنیم و اگر قرار باشه شاروالی و معادن هر کدام سه صد الی چهارصد بگیرند باز ما چه خاک به سری مان کنیم؟ از حکومت می‌خواهیم تا جلواین قسم اخازی‌ها و دزدی‌ها را بگیرد."

در همین حال محمد عارف قاضی‌زاده، شاروال شهر فیروزکوه این ادعایی راننده‌گان موترهای باربری را رد می‌کند و می‌گوید که آنان مطابق با قانون مقدارِ پول را تحت نام محصولات شهری از راننده‌گان می‌گیرند.

اما به گفته شارول غور، آنان تلاش می‌کنند تا بعد از این به همکاری شرکت قرار داد کننده یک مقدار کاهش را درقیمت‌ها بوجود بیاورند و از هر موتر باربری مبلغ ۸۰ افغانی پول دریافت کنند.

او افزود:

"ما مطابق به قانون یک مبلغ را که محصولات شهری است از موترها می‌گیریم و درین این قسمت قانون سراحت دارد و بازهم با شرکت که قرار داد کننده صحبت کردیم و رئیس امنیت نیز حضور داشت که باید کمی با مردم همکاری کند زیرا مردم ما فقیر هستند."

با این حال انجنیر قیس رنجبر آمرو معادن غور می‌گوید که آن‌ها تا هنوز هیچ قرار داد را با موترهای حامل مواد معدنی ساختمانی و تعمیراتی ندارند و هیچ پول هم دریافت نکرده‌اند.

اما به گفته آقای رنجبر، ریاست شاروالی غور خلاف قانون مبلغ را خود سرانه از این موترها به بهانه‌های مختلف دریافت می‌کند.

آقای رنجبر می‌گوید:

"ما تا هنوز قرارداد نداریم با هیچ‌کس وقت قرار داد نباشد پول هم نمی‌گیریم و شاروالی خلاف قانون با در نظر داشت یک طرز مصوبه که دارند از آن سو استفاده کرده از موترها پول می‌گیرند به نام ته جائی که او باید از مکان زخیره گاه مواد بگیرند نه از موترهای حامل مواد."

هر چند شاروالی غور عواید زیادی را از شهروندان این ولایت به بهانه خدمات شهری جمع آوری می‌کند اما این نهاد با آن‌که همواره با کمبود بودجه دچار است، کند کاری‌های این اداره در سطح شهر فیروزکوه نیز مورد انتقاد باشنده‌های این ولایت قرار دارد.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG