لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

فرزند شاه سابق ایران: جسد مومیایی پیدا شده به گمان اغلب رضاشاه پهلوی می‌باشد


رضا پهلوی فرزند شاه سابق ایران که در تبعید به سر می‌برد گفته‌است که جسد مومیایی شده که به تازه‌گی در ایران پیدا شده به گمان اغلب پدرکلان وی رضاشاه پهلوی می‌باشد.

این جسد در نزدیکی زیارت‌گاه عبدالعظیم در شهر ری پیدا شده و رضا پهلوی از مقامات ایران خواهان تحقیقات در مورد این جسد شده‌است.

پیدا شدن جسد مومیایی شده در ایران، از همان آغاز سر و صدها را بلند کرد که این جسد به مؤسس دودمان پهلوی رضاشاه تعلق دارد که حضیره (هدیره) آن‌ها در سال ۱۹۷۹ بعد از انقلاب اسلامی ایران تخریب شد.

رضا پهلوی ولیعهد شاه سابق ایران که در امریکا بسر می‌برد، طی اعلامیۀ گفته است که این جسد به گمان اغلب به پدرکلانش تعلق دارد و بعد از نشر خبر پیدا شدن این جسد او و تمام خانواده‌اش معلومات جمع می‌کنند تا این موضوع روشن شود.

رضاشاه قبلاً در نزدیکی زیارتگاهی دفن شده بود که اکنون جسد مومیایی شده وی در نزدیکی آن به‌دست آمده‌است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و توریزم ایران در شاروالی تهران گفته است، این امکان دارد که جسد مومیایی شده به رضاشاه تعلق داشته باشد، اما یک متوالی زیارت این خبر را رد نموده و آوازه خوانده است.

رضا پهلوی جوان که در امریکا مستقر است از مقامات ایران خواست که به فامیل وی اجازه دسترسی به جسد را بدهند تا از طریق داکتر و متخصصین علمی این جسد بررسی شود و ضمانت کنند که جسد بشکل مناسب دفن می‌شود.

او در اعلامیۀ خود افزوده است که این موضوع شخصی و یا خانواده‌گی نیست، بلکه اهمییت فرهنگی و تاریخی دارد، زیرا رضاشاه به تمام مردم ایران تعلق دارد.

رضاشاه در سال ۱۹۴۱ وادار شد که تاج و تخت را به فرزند خود محمد رضا رها کند.

او در سال ۱۹۴۴ در افریقای جنوبی وفات کرد.

جسد وی در راه انتقال به ایران در مصر مومیایی شد و از آنجا به ایران انتقال داده شده و در شهر ری به خاک سپرده شد.

در سال ۱۹۷۹ با پیروزی انقلاب اسلامی ایران آیت‌الله صادق خلخالی که صدها نفر را اعدام کرد یک گروه از انقلابیون را تحریک کرد که قبرستان خانوداه شاه را ویران کنند.

خلخالی بعداً در خاطرات خود نوشت که خانواده شاه با رفتن از ایران جسد رضاشاه را با خود بردند، اما خانواده شاه این ادعا را رد کرده و اظهار داشتند که این جسد هنوز در ایران است.

رضاشاه بنیان‌گذار سلطنت پهلوی کسی بود که نام فارس را دور کرده و کشورش را ایران نام گذاشت و در عصری‌سازی کشورش نقش عمده داشت.

XS
SM
MD
LG