لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

خواست شماری از قهرمانان ورزش افغانستان در پیوند به انتخابات!


شماری از قهرمانان ورزش افغانستان در گردهمایی در یک مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان از مردم خواستند تا با شرکت در انتخابات در ایجاد یک پارلمان قدرتمند سهم بگیرند.

احمد ولی هوتک، نثار احمد بهاوی و باز محمد مبارز سه قهرمان ورزش افغانستان امروز پنج‌شنبه «۰۶ ثور ۱۳۹۷» همراه با حدود ۲۰۰ تن از باشنده‌های کابل در یک مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در خیرخانۀ کابل حضور یافته و مردم را برای اشتراک در انتخابات تشویق کردند.

نثار احمد بهاوی در صحبت با رادیو آزادی گفت، برای بیرون رفت از مشکلات فعلی افغانستان، اشتراک گستردۀ مردم در انتخابات پیش‌رو مهم و حیاتی است.

او در کنار این‌که از مردم خواست ثبت نام کنند، از نهاد‌های امنیتی می‌خواهد تا امنیت مراکز رأی دهی را تأمین کنند.

نثار احمد بهاوی
نثار احمد بهاوی

او افزود:

"در حدود بیشتر از ۲۰۰ نفر با ما این‌جا آمده‌اند برای ثبت نام، به تمام مردم افغانستان و حکومت این بار می‌گویم که ما برای حمایت از انتخابات این‌جا جمع شده‌ایم."

احمد ولی هوتک یکی دیگر از قهرمانان ورزش افغانستان نیز در صحبت با رادیو آزادی گفت، مشارکت گستردۀ مردم در انتخابات سبب خواهد تا افغانستان در آینده یک پارلمان قوی‌تری داشته باشد.

احمد ولی هوتک
احمد ولی هوتک

او افزود:

"پیام من به تمام مردم این است که ثبت نام کنند و در انتخابات به شخصیت‌های رأی دهند تا مصدر خدمت به مردم شوند."

ثبت نام برای انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در ۲۸ میزان حدود ۱۳ روز پیش در مراکز ولایات آغاز شده‌است.

هرچند در این مدت برخی مراکز ثبت نام در کابل و برخی ولایت‌های دیگر آماج حمله‌های مخالفان مسلح دولت قرار گرفته، اما قرار است این روند در مراحل بعدی در ولسوالی‌ها و قریه‌جات عملی شود.

پس از آغاز ثبت نام رأی دهنده‌گان، در جریان هفته جاری کمیسیون مستقل انتخابات، تقویم انتخابات پیش‌رو را نیز اعلام کرده‌است.

کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این اعلام کرده‌است که آنان آماده‌اند در مدت تعیین شده برای انتخابات ۲۸ میزان بیش از ۱۰ میلیون رأی دهنده را ثبت کنند.

اما در باره پائین بودن میزان مشارکت مردم در مرحلۀ ثبت نام نگرانی‌ها هنوز پا برجاست.

آنچه کمیسیون مستقل انتخابات گفته تا دیروز «چهار شنبه» بیش از ۵۵۰ هزار تن ثبت نام کرده‌اند که از این میان حدود ۱۲۱ هزار تن آنان را زنان، ۸۶۳۹ تن کوچی و ۷ تن‌شان را باشنده‌گان اهل هنود تشکیل می‌دهند.

شماری از باشنده‌های کابل که ثبت نام کرده‌اند می‌گویند، عدم اشتراک در انتخابات یک اشتباه جبران ناپذیر خواهد بود.

​یک تن از آن‌ها می‌گوید:

"عبدالهادی اسدی هستم یک تن از باشنده‌‌گان ناحیه اول شهر کابل، از تمام هموطنان عزیز خود خواهش می‌کنم در این پروسه سهم فعال داشته باشند تا سرنوشت آیندۀ خود را خود‌شان تعیین کنند."

کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این گفته است، انتظار می‌رود در روز‌های آینده حضور مردم در مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان افزایش یابد.

این کمیسیون گفته‌است، برنامه‌های تبلیغاتی برای آگاهی دهی مردم نسبت به انتخابات نیز رو به افزایش اند.

اما ورزشکاران که روز پنج‌شنبه در یک گردهمایی حمایت‌شان را از انتخابات اعلام کردند گفتند، کمیسیون انتخابات و نهاد‌های ناظر در کنار برنامه‌های آگاهی دهی، باید به اعتماد سازی نسبت به روند انتخابات نیز اقدامات جدی کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG