لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

اتمر: پاکستان طالبان را که به گفتگوهای صلح تمایل ندارند از خاک‌اش بیرون کند


مشاور امنیت ملی افغانستان از پاکستان می‌خواهد تا آنعده از طالبان را که به گفتگو‌های صلح تمایل ندارند از خاک‌اش بیرون کند.

محمد حنیف اتمر این خواست را در مصاحبه با رادیو آزادی مطرح کرد.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان عصر دیروز از شهر سوچی روسیه در یک گفتگوی تیلیفونی با رادیو آزادی گفت که این یگانه خواست کابل از اسلام آباد است.

آقای اتمر افزود:

"مادر اصلی تمام این مشکلات ما در سیاست و روِش پاکستان است، این مشکلِ نیست که ما تنها آن را درک کرده باشیم بلکه تمام جهان آن را درک کرده‌است. یک کشور که از بخت بد ما همسایه ما شده، مشکل ما در دست‌شان است. ما از آن‌ها می‌خواهیم که آنعده از طالبان را که حاضر به مذاکره نمی‌شوند و به قتل مردم ما ادامه می‌دهند از خاک خود بیرون کنند، این یگانه تقاضای ما است."

مشاور امنیت ملی افغانستان روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه در نهمین نشست امنیتی مقام‌های بلند پایه در شهر سوچی روسیه اشتراک کرد.

محمد حنیف اتمر در حاشیه این نشست با ناصر جنجوعه مشاور امنیت ملی پاکستان دیدار کرد.

آقای اتمر گفت که در ملاقات با همتای پاکستانی‌اش در زمینه عملی شدن موارد که کابل و اسلام آباد ماه گذشته در جریان سفر شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان به کابل روی آن توافق کردند بحث کرد.

حمایت پاکستان از روند صلح افغانستان، اقدام مشترک علیه گروه‌های که امنیت افغانستان و پاکستان را تهدید می‌کنند و ایجاد یک میکانیزم در زمینه نظارت از تطبیق تعهدات دو کشور از جمله‌ی مواردی اند که صدراعظم پاکستان و رئیس جمهور افغانستان به توافق رسیدند.

شاهد خاقان عباسی و محمد اشرف غنی در جریان ملاقات در ارگ نیز توافق کردند که مشاورین امنیت ملی و وزارت‌های خارجه دو کشور پلان عمل افغانستان – پاکستان برای صلح و همبستگی را نهایی سازند.

صدراعظم پاکستان در هفتده ماه حمل بنابر دعوت رسمی رئیس جمهور افغانستان از کابل دیدن کرد.

در همین حال کی بیلی هاچیسون سفیر امریکا در ناتو می‌گوید، زمان آن است که پاکستان یک نقش واقعی را در زمینه تامین ثبات در افغانستان ایفا کند.

خانم هاچیسون که روز پنجشنبه در شهر بروکسل پایتخت بلجیم با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، پاکستان این توانایی را دارد که از ورود تروریستان به داخل افغانستان جلوگیری کند.

کي بیلي هاچیسون
کي بیلي هاچیسون

وی افزود:

"فکر می‌کنم، پاکستان نیاز دارد درک کند که با خطر منزوی شدن از سوی جامعه بین المللی در جهان رو به روست. جامعه جهانی خواهان ثبات در افغانستان است و انتظار دارد که پاکستان درین بخش پیشقدم باشد."

مقام‌های افغان و امریکایی تلاش‌های پاکستان را در راستای مبارزه با شورشیان مسلح و دهشت افگنان کافی نمی‌دانند.

به باور مقام‌های افغان، شورشیان مسلح هنوز هم در قلمرو پاکستان از پناه‌گاه‌های امن برخوردار اند.

امریکا در اوایل امسال میلادی اعلان کرد که کمک امنیتی به پاکستان را تا زمانی به حال تعلیق در می‌آورد که این کشور در برابر طالبان، شبکه حقانی و دیگر شورشیان مسلح و دهشت افگنان اقدام قاطع نکند.

پاکستان، اتهام‌ها مبنی بر حمایت این کشور از شورشیان مسلح را رد کرده و می‌گوید که در مبارزه با تروریزم قربانی‌های زیادی را متحمل شده‌است.

XS
SM
MD
LG