لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

کمیسیون انتخابات: از حضور گسترده مردم در روند ثبت نام رای دهنده‌گان خرسند هستیم


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از حضور گسترده مردم در روند ثبت نام رای دهنده‌گان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها ابراز خرسندی می‌کند.

هر چند کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از عدم تامین امنیت مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان ابراز نگرانی می‌کند اما می‌گوید تا کنون بیش از پنجصدوشصت هزار تن در این پروسه ثبت نام کرده‌اند.

معاذالله دولتی معاون مالی و اداری این کمیسیون روز جمعه «۷ ثور ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی از حضور گسترده مردم در روند ثبت نام رأی دهنده‌گان ابراز خرسندی کرده گفت این کمیسیون از هر نوع امکانات به‌خاطر حضور بیشتر مردم استفاده می‌‌کند تا آنان بتواند در این روند ثبت نام نمایند.

او افزود:

"تا روز پنجشنبه یعنی دیروز رقم ثبت نام شده‌ها به پنج لک و شصت و هفت هزار و هفت صدو هفتاد تن رسیده و این نشانگر این است که هر روز این رقم رو به افزایش است و موجب خوشبینی کمیسیون شده به هر صورت هر روز این رقم رو به افزایش است برای ما خوشبینی ایجاد کرده ما آن مراکز را که در مرحله اول ثبت نام فهرست کرده بودیم خوشبختانه اکثریت مطلق شان باز است."

آقای دولتی می‌گوید، تمام مراکز که در مرحله اول فهرست شده بود به همکاری نیرو های امنیتی افغان باز است بجز از هفتاد مرکز در سراسر کشور به علت ناامنی‌ها بسته استند.

روند ثبت نام رأی دهنده‌گان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۵ حمل سال جاری در تمام ولایات افغانستان آغاز شده و قرار است تا یک ماه دیگر ادامه یابد.

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی از حضور گسترده مردم در روند ثبت نام رای دهنده‌گان خبر می‌دهد که از آغاز این پروسه تا کنون حملات انتحاری مخالفین مسلح بالای این مراکز در ولایات کابل، غور، بادغیس، بغلان و ننگرهار صورت گرفته و تلفات زیادی هم در پی‌داشته است.

انفجار صبح امروز در کابل ۳۱ کشته برجا گذاشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:15 0:00

این در حالیست که ارگان‌های امنیتی قبلاً گفته اند، برای تأمین امنیت مراکز ثبت نام رأی دهی تدابیر جدی روی دست گرفته شده‌است.

از سوی هم محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا می‌گوید، تا کنون هیچ نوع تغییر در کار کمیسیون انتخابات به‌خاطر حضور پُر رنگ مردم نیامده اما مردم خود شان با علاقمندی خاص به مراکز رفته و ثبت نام می‌کنند.

محمد نعیم ایوب زاده
محمد نعیم ایوب زاده

او افزود:

"حالا این‌که کمیسیون چه کارهای کرده در این عرصه مشخص نیست و مطمئین نیستم که برنامه‌های آگاهی کمسیون بیشتر شده باشد هیچ نوع تغییر در روش کاری کمیسیون نیامده و این مردم و نهادهای مدنی بوده که تشویق کردن مردم را حتی در کندز خوست و کابل با آن که تهدیدات امنیتی بیشتر است ولی مردم خودشان علاقمندی به ثبت نام کرده‌اند که باعث حضور گسترده مردم شده است."

آقای ایوب زاده همچنان می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات باید برنامه‌های آگاهی عامه را بیشتر ساخته و همچنان کار مشترک را با نهادهای ناظر انتخاباتی و جامعه مدنی آغاز کند تا مردم بیشتر در پروسه ثبت نام رای دهنده‌گان اشترا ک نمایند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG