لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

اشرف غنی: در تأمین امنیت مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان باید توجه جدی شود


حمله بر مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در خوست
حمله بر مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در خوست

رئیس جمهور افغانستان در اعلامیۀ دیروز‌اش ضمن محکوم کردن انفجارِ ولایت خوست، به ارگان‌های امنیتی دستور داده‌است تا به امنیت مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان توجه جدی کنند.

محمد اشرف غنی گفت که حمله بر مرکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در خوست، باور مردم به مردم سالاری، حقوق مدنی و آزادی‌های فردی و اشتراک آن‌ها در انتخابات را نمی‌تواند ضعیف سازد.

مسجد اده یعقوبی در ناحیه دوم شهر خوست که در یک طرف آن نمازگزاران حضور داشتند و در جانب دیگر ثبت نام رأی دهنده‌گان جریان داشت با انفجار روبه‌رو شد.

جان بس سفیر امریکا در کابل هم در پیام توییتر خود این حمله را محکوم نموده و آن را حمله به ارزش‌های دموکراتیک و انسانیت عنوان کرده‌است.

حکم خان حبیبی، والی خوست در بارۀ جزئیات اخیر این واقعه شب گذشته به رادیو آزادی چنین گفت:

" تعداد شهدا به ۱۷ نفر و زخمیان به ۳۳ تن رسیده‎است. از همه داکتران دولتی و غیر دولتی خواهش و به آن‎ها هدایت داده می‎شود تا خود را به شفاخانه‎ها رسانیده و به تداوی زخمیان توجه کنند. مسئولان امنیتی ما تا اواخر شب از شفاخانه‎ها بازدید کردند، تحقیقات جدی در بارۀ واقعه نیز به راه انداخته شده‎است. ما اجلاس دایر کردیم تا در آینده از چنین حملات چگونه جلوگیری کنیم."

حکم خان حبیبی
حکم خان حبیبی

والی خوست می‎افزاید که مخالفین مسلح از اوایل سال‎جاری نیت اعمال تخریبی در خوست داشتند ولی نیروهای امنیتی چندین پلان آن‎ها را خنثی ساخت.

اگر چه مسئولیت این حمله را کدام گروهی فوراً به عهده نگرفته‌است، ولی در این اواخر مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان در کابل، غور، بادغیس، بغلان و ننگرهار هدف یک سلسله حملات قرار گرفته‌اند.

طالبان که به مردم هشدار داده‌اند که در انتخابات آینده شرکت نکنند با نشر یک اعلامیه دست داشتن در حمله دیروز در خوست را رد کردند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید در بارۀ امنیت مراکز ثبت نام رأی دهنده‌گان با ارگان‌های امنیتی تماس داشته ولی به علت نا امنی‌ها ۵۰ مرکز از مجموع ۱۴۹۱ مرکز را مسدود کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG