لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

نگرانی اعضای ولسی جرگه و باشنده‌گان کابل در پیوند به حملات اخیر!


شماری از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه و مردم عام می‌گویند که حملات انتحاری و انفجاری اخیر در شهر کابل وضعیت را وخیم و نگرانی‌ها را بیشتر ساخته‌است.

افزایش حملات انتحاری و انفجاری در شهر کابل نگرانی‌های جدی را به میان آورده و شماری از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه و مردم عام می‌گویند که مسئولان نهادهای امنیتی در کارهای شان ناکام مانده‌اند.

آنان می‌گویند که به علت بی‌پروایی نهادهای امنیتی مهاجمان می‌توانند به آسانی خود را در ساحات مختلف شهر کابل به هدف برسانند.

صالح محمد صالح یک عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه روز پنجشنبه «۲۰ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که وضعیت کنونی شهر کابل برای مردم قابل قبول نمی‌باشد.

صالح محمد صالح
صالح محمد صالح

او افزود:

"نهادهای امنیتی نتوانسته اند که امنیت باشنده‌های شهر کابل را تأمین کنند، مسئولان کشفی و امنیتی در تامین امنیت شهر کابل ناکام مانده‌اند، متعلمین به مکاتب و مامورین به دفاتر رفته نمی‌توانند و این مشکلات همه روزه در حال افزایش است و مردم را با چالش‌های جدی روبه‌رو ساخته‌است."

این در حالیست که دیروز دو حمله انتحاری بر حوزه سیزدهم پولیس در غرب شهر کابل صورت گرفت که به گفته مسئولان امنیتی دو پولیس در آن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

همچنان در مربوطات حوزه دهم امنیتی در شهرنو شهر کابل نیز دیروز پس از یک حمله انتحاری چهار مهاجم با پولیس درگیر شدند که در این رویداد یک فرد ملکی و سه پولیس کشته شدند.

داعش ادعا کرد که حمله بر حوزه سیزدهم امنیتی از سوی افراد این گروه انجام شده اما مسئولیت حمله بر حوزه دهم امنیتی را طالبان پذیرفتند.

د کابل ښار د لسمې ناحیې د پېښې ویډیو
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:24 0:00

هفته گذشته نیز دو حمله انتحاری پی‌هم در ساحه شش درک شهر کابل در مربوطات حوزه نهم امنیتی انجام شد که در آن به شمول ۹ خبرنگار ۲۹ تن کشته و ۴۹ نفر دیگر زخم برداشتند.

داعش مسئولیت حملات انتحاری در ساحه شش درک کابل را برعهده گرفت.

وقوع این حوادث پی‌هم باشنده‌های شهرکابل را به شدت نگران ساخته است، هارون ناصر و میرویس سلام زوی دوتن از آنان درین باره به رادیو آزادی گفتند:

"وضعیت امنیتی شهر کابل در این اوآخر بسیار خراب شده است، تهدیدات امنیتی در مناطق مصئون نیز افزایش یافته و هر لحظه امکان آن وجود دارد که یک واقعه رخ دهد."

"خواست ما از حکومت این است که به امنیت در شهر توجه جدی نماید زمانی که من به دفتر می‌روم خود را مصئون احساس نمی‌کنم."

قوماندانی امنیه کابل نیز چالش‌های امنیتی در شهر کابل را می‌پذیرد اما می‌گوید که از ده حمله پلان شده از هشت آن نیرو های امنیتی جلوگیری می‌کنند.

حشمت الله ستانکزی سخنگوی قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که عملیات گسترده نیز در تعدادی از ولسوالی‌های کابل راه اندازی شده‌است.

او افزود:

حشمت الله ستانکزی
حشمت الله ستانکزی

او افزود:

"همین اکنون به همکاری دیگر نیرو های امنیتی در شهر کابل و چهارده ولسوالی این ولایت عملیات تصفیوی ادامه دارد، طوری‌که باشنده‌های کابل فکر می‌کنند که وضعیت امنیتی شهرکابل خراب است چنین نیست. مشکلات است تهدیدات وجود دارد و حوادث صورت خواهد گرفت، دیگر این‌که کمک مردم در تامین امنیت شهر کابل بسیار مهم است."

اما شماری از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه با این سخنان موافق نیستند و می‌گویند که نهادهای امنیتی و کشفی باید در تامین امنیت شهرکابل تلاش بیشتر را انجام دهند.

به گفته آنان در کنار اقداماتی دیگری که صورت می‌گیرد کمربند امنیتی شهرکابل باید بیشتر تقویت گردد تا مخالفان مسلح دولت نتوانند به آسانی داخل این شهر گردند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG