لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

اولین مرکز توزیع تذکره الکترونیکی در کارتۀ چهار شهر کابل گشایش یافت


اداره مرکزی ثبت احوال نفوس در نظر دارد پنج مرکز توزیع تذکره‌ الکترونیکی را در بخش‌های مختلف کابل ایجاد کند.

سر انجام پس از ماه‌ها انتظار، نخستین مرکز توزیع تذکره‌ الکترونیکی در کارته چهار شهر کابل ایجاد و به کارش آغاز کرد.

اداره مرکزی ثبت احوال نفوس می‌گوید، توزیع تذکره‌ الکترونیکی از سوی مقام‌های بلند پایه آغاز و اکنون این اداره مسئولیت دارد تا این روند را عملی سازد.

روح الله احمدزی سخنگوی این اداره روز یک‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در نظر دارند پس از ایجاد ۵ مرکز توزیع تذکره‌ الکترونیکی در کابل، این روند را در شهرها و ولسوالی‌های ولایات عملی سازند.

روح‎الله احمدزی
روح‎الله احمدزی

وی گفت:

"ما بر اساس مکلفیت‌های ما این روند را به پیش می‌بریم، روند توزیع تذکره‌ الکترونیکی در پنج مرکز در کابل ادامه می‌یابدو پس از شش ماه این روند در مراکز ولایات بزرگ عملی خواهد شد، در قدم سوم در مرکز‌های تمامی ولایات و در نهایت ولسوالی‌ها زیر پوشش این روند می‌آیند."

این اداره می‌گوید، روند توزیع تذکره‌ الکترونیکی پنج سال زمان می‌گیرد و تا کنون از آن بگونۀ خوب استقبال شده‌است.

آغاز روند توزیع تذکره الکترونیکی از سوی مقام‌های دولتی در ۱۶ ماه فبروری بگونه رسمی در ارگ ریاست جمهوری آغاز شد.

در آغاز مخالفت‌ها سبب به تأخیر افتادن این روند گردید؛ اما در سوم ماه می رئیس جمهورغنی و شماری دیگر از مقام‌های دولتی که پیشتر از بهر بدست آوردن تذکره‌های الکترونیکی ثبت نام کرده بودند، تذکره‌های‌شان را اخذ کردند.

اما در همان روز عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در یک نشست خبری حضور یافت و مخالفت‌اش را با توزیع این تذکره‌ اعلام کرد.

با این همه اداره مرکزی ثبت احوال نفوس گفته‌است، این روند تمامی موارد قانونی‌اش را تکمیل کرده و کسی با خواست غیر قانونی‌اش نمی‌تواند آنرا متوقف سازد.

در این میان، الهام بابر یکی از کارشناسان بخش تکنالوژی معلوماتی در پیوند به چگونگی روند توزیع تذکره‌ الکترونیکی چنین می‌گوید:

الهام بابر
الهام بابر

"تا شش ماه که این روند به گونه امتحانی ادامه می‌یابد، باید بجای کمیت به کیفیت بیشتر توجه گردد، اما پس از آن ضرور است که مراکز زیادی ایجاد گردد زیرا نفوس کابل بیشتر است و ما پس از این، انتخابات ریاست جمهوری را در پیشرو داریم، این پروسه اکنون به گونه بطی به پیش می‌رود و باید به آن سرعت بخشیده شود."

بابر پیشنهاد می‌کند که سرعت در توزیع تذکره‌ الکترونیکی نباید کیفیت این روند را متأثر سازد و تمامی باشنده‌گان کشور باید از بدست آوردن تذکره‌ الکترونیکی به گونه منظم بهره مند شوند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG