لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

روند توزیع تذکره‌های الکترونیکی از سوی رئیس جمهور غنی امروز رسماً آغاز شد


روند توزیع تذکره‌های الکترونیکی امروز رسماً آغاز شد و رئیس جمهور غنی نیز نخستین تذکره را دریافت کرد.

در حالی‌که شهروندان کشور از حمله انتحاری اخیر شدیداً متأثر اند، اما روند توزیع تذکره‌های الکترونیکی که برای تامین امنیت مهم خوانده شده، روز پنجشنبه رسماً آغاز شد.

رئیس جمهور غنی نخستین تذکره را دریافت کرد و پس از آن سخنرانی کوتاه کرد و گفت این پروسه را پس از حادثه اخیر تروریستی در کابل در حالی آغاز می‌کند که احتمالاً انتحاریان از تذکره جعلی استفاده کرده باشند.

آقای غنی گفت که تذکره الکترونیکی هویت ملی افغانهاست.

او افزود:

"چرا این پروسه را امروز آغاز کردیم، احمد شاه مسعود با افتخار می‌گفت افغان هستم و مسلمان هستم این هویت ملی و مردمی ماست و نقطه وحدت ماست از هر جای که هستیم می‌توانیم به آسانی این تذکره را بگیریم."

آقای غنی همچنان گفت، شروع تذکره الکترونیکی به معنی توقف توزیع تذکره کاغذی نیست و این دو پروسه به گونۀ موازی انجام می‌شود.

مرحله بایومتریک برای توزیع تذکره‌های الکترونیکی در ۲۷ ماه دلو سال گذشته خورشیدی در ارگ ریاست جمهوری آغاز شد.

رئیس جمهور، بانوی اول و معاون دوم رئیس جمهور از اولین کسانی بودند که معلومات خود را برای اخذ تذکره الکترونیکی ثبت بایومتریک کردند.

با آغاز این روند برخی‌ها نسبت به درج کلمه افغان در تذکره‌های الکترونیکی مخالفت کرده و حتی گفته بودند که حاضر نیستند تا تذکره الکترونیکی بگیرند.

ریاست اجرائیۀ در آن‌زمان نیز مخالفت کرده و گفته بود توزیع تذکره‌ الکترونیکی به‎حیث یک قضیه بزرگ ملی نیازمند بحث بیشتر است تا اجماع ملی و توافق همگانی به دست آید.

هرچند روند بایومتریک توقف یافته بود اما این روند دوباره از سر گرفته شد.

در کنار رئیس جمهور، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، عبدالروف ابراهیمی، رئیس ولسی جرگه و فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه و شماری از مقام‌های دیگر نیز تذکره گرفتند.

در تذکره الکترونیکی افزون بر مشخصات شخصی، اطلاعاتی در مورد ملیت، قوم و دین درج می‌شود، در برابر ملیت، افغان و برای قومیت آن مانند تاجک، پشتون، ازبک، هزاره و سایر اقوام درج خواهند شد.

اعتراض‌ها در مقابل توزیع این تذکره بر نوشتن اسم افغان در برابر ملیت است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه بار دیگر با توزیع تذکره الکترونیکی مخالفت کرد.

وی روز پنجشنبه در یک نشست خبری حضور یافت و آغاز این روند را غیر مشروع و ناکام خواند.

او افزود:

"مشکل را حل نمی‌کند بلک اضافه می‌کند، به همین نسبت بوده که در این تصمیم شریک نیستم و شریک نخواهم شد و این‌را هم می‌دانم که این پروسه به جای هم نمی‌رسد."

توزیع تذکره الکترونیکی در حالی آغاز شد که توزیع تذکره ورقی در ۲۵ ماه حمل به‌خاطر انتخابات آینده اغاز شد و جریان دارد.

از سوی هم همایون محتاط رئیس اداره ثبت احوال و نفوس کشور می‌گوید، توزیع تذکره الکترونیکی در بخش‌های مختلف جامعه تاثیر مثبت می‌گذارد و مردم باید در آن سهم بگیرند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG