لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۶

عبدالله: به‌جای خود فریبی برای حمایت از نیروهای امنیتی اقدام شود


عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

رئیس اجرائیۀ افغانستان می‌گوید، با در نظرداشت رویدادهای اخیر امنیتی دیده می‌شود که گروه طالبان در حرف و عمل علاقه‌مندی به پذیرفتن پیشنهادهای حکومت افغانستان در پیوند به صلح ندارند.

عبدالله عبدالله در آغاز نشست روز دوشنبه «۲۴ ثور ۱۳۹۷» شورای وزیران گفت، زمان آن رسیده‌است تا دیگر به‌جای خود فریبی برای حمایت از نیروهای امنیتی اقدام شود.

آقای عبدالله بار دیگر و این بار، با لهجه تند تأکید می‌ورزد که اولویت مردم افغانستان امنیت است، اما مسئولان حکومت بیشتر مصروف کارهای خود شان استند.

وی گفت:

"حالت به نقطۀ رسیده‌است که من به‌حیث تبعه و رئیس اجرائیه این کشور بالاخره باید یک موضع روشن اختیار کنم، آخرین وقت و فرصت‌ها را برای بحث اساسی که آیا ما برای مردم تعهد داریم یا نه و یا این‌که در چندین روز گذشته یک جلسه شورای امنیت ملی و یا سرقوماندانی اعلی را شاهد نبوده‌ایم، هر روز تلفات! قتل مردم افغانستان عام شده، نیروهای امنیتی ما را به کشتار دادیم، کی مسئول است اینجا؟ بیایید برای مردم پاسخ دهیم."

آقای عبدالله در حالی به حمایت از نیروهای امنیتی و بدتر شدن اوضاع کشور اشاره می‌کند که یک روز پیش از این در حمله گروهی از مهاجمان بر ساختمان مستوفیت در ولایت ننگرهار حدود ۱۰ تن کشته و ۴۲ تن دیگر زخم برداشتند.

مسئولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفته‌است.

در کنار این، می‌شود به سقوط ولسوالی‌های تاله‌وبرفک بغلان و بل چراغ فاریاب به دست طالبان در حدود دو هفته گذشته اشاره کرد که پس از نبرد شدید دوباره به تصرف دولت درآمدند.

حمله این گروه بر شماری از پوسته‌های امنیتی در ولایت فراه هم به دور از تلفات نیروهای امنیتی نبوده‌است.

نشست شورای وزیران
نشست شورای وزیران

​با این حال، رئیس اجرائیۀ افغانستان تأکید می‌ورزد که حتی برای شش ماه باشنده‌گان یک منطقه از بهر دفاع از جان‌شان در محاصره می‌مانند و حکومت در دفاع از آنان ناتوان بوده‌است و به تلفات و زخمی‌ها در آن مناطق هم رسیده‌گی نمی‌شود.

خواستیم در باره این اظهار نظرهای تازۀ آقای عبدالله دیدگاه ریاست جمهوری را نیز داشته باشیم، اما به تماس‌های ما پاسخ داده نشد.

با این همه، شماری از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه با تأیید سخنان آقای عبدالله اوضاع امنیتی کشور را در حال بدتر شدن می‌خوانند.

صالح محمد صالح یکی از اعضای این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی تأکید می‌ورزد که لازم است تا رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائیۀ افغانستان اختلاف‌های سیاسی‌شان را کنار گذاشته و برای تأمین امنیت کشور به‌گونه مشترک کار کنند.

صالح محمد صالح
صالح محمد صالح

وی افزود:

"از آقای عبدالله خواست ما این است که به‌جای بیانیه دادن‌ها، باید هر دو رهبر حکومت وحدت ملی با هم بنشینند و برای بهبود اوضاع امنیتی کشور دست به کار شوند."

چندی پیش طالبان عملیات بهاری به نام خندق را آغاز کردند که با شدت یافتن جنگ و حملات این گروه اوضاع امنیتی به‌شمول کابل در شماری از بخش‌های کشور بدتر شده‌است.

صالح محمد صالح عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گوید، ضرور است تا نهادهای امنیتی، کشفی و استخباراتی برای جلوگیری از شدت جنگ هماهنگی داشته باشند و حملات هراس افگنانه را پیش از انجام آن مهار سازند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG