لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

واشنگتن می‌خواهد یک ائتلاف بین‌المللی بر ضد ایران تشکیل دهد


وزارت خارجه امریکا می‌گوید، امریکا با جدیت تلاش دارد که بر علیه ایران یک ائتلاف نو را ایجاد کند و سعی می‌کند که کشورهای زیاد جهان در آن شامل باشند تا فعالیت‌های رژیم ایران از زوایای مختلف بررسی شود.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا هدر ناوئرت دیروز به خبرنگاران گفت، قرار است مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا در اولین سخنرانی خود به منظور شرح پالیسی خارجی امریکا روز دوشنبه در مورد تشکیل چنین یک ائتلاف علیه ایران سخن بگوید.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزود، در فعالیت‌های ایران تمام عناصر بی‌ثباتی شامل است که نه تنها برای منطقه بلکه برای تمام جهان تهدید بشمار می‌رود.

خانم ناوئرت می‌گوید، این ائتلاف بر ضد مردم ایران نیست و بر عکس امریکا در اقدامات بد رژیم ایران در پهلوی مردم این‌کشور ایستاده‌است.

هدر ناوئرت
هدر ناوئرت

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هفته گذشته اعلان کرد که کشورش از پیمان اتُمی سال ۲۰۱۵ قدرت‌های بزرگ با ایران خارج می‌شود.

آقای ترمپ خواهان یک موافقت با ایران می‌باشد که در آن برنامه‌های اتُمی ایران، راکت‌های قاره پیمای آن و حمایت ایران از گروه‌های افراطی در شرق میانه شامل باشد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا این ائتلاف را به ائتلاف تحت رهبری امریکا علیه داعش در سوریه و عراق مقایسه کرده‌است.

در این ائتلاف که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد هم اکنون ۷۵ کشور و سازمان شامل اند.

این ائتلاف برای مهار کردن گروه‌های افراطی در عراق و سوریه مداخله کرد، اما در عملیاتی که در نتیجه آن گروه‌های افراطی در میدان جنگ تقریباً شکست خوردند یک تعداد کمی از اعضای این ائتلاف سهم داشتند.

اما سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مورد این‌که آیا عملیات جنگی هم در فعالیت‌های این ائتلاف شامل خواهد بود یا خیر چیزی نگفت.

خانم ناوئرت گفت، روز دوشنبه تقریباً دو صد دیپلومات کشورهای مختلف در وزارت خارجه امریکا جمع خواهند شد و در آن در مورد تصمیم رئیس جمهور ترمپ برای خارج شدن از توافق‌نامه اتُمی قدرت‌های بزرگ با ایرانتوضیحات داده خواهد شد.

کشورهای اروپایی امضا کننده موافقه اتمی با ایران مانند بریتانیا، فرانسه و جرمنی سعی دارند این توافق‌نامه را نجات بدهند.

از خانم ناوئرت سؤال شد که آیا متحدین اروپایی امریکا در ائتلاف نو سهم خواهند داشت؟ او در پاسخ گفت که با اکثر متحدان امریکایی در رابطه با ایران تفاهم لازم وجود دارد و آن‌ها در برابر اقدامات ایران بی‌تفاوت باقی مانده نمی‌توانند.

XS
SM
MD
LG