لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

مرکل: خروج امریکا از توافق‌نامه اتمی اعتماد به نظم جهانی را خدشه دار می‌سازد


انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی اگر چه پذیرفت که توافق‌نامه اتمی با ایران که در بدل آن تعزیرات جهانی از این کشور دور ساخته شد بی‌عیب و نقص نبود ولی تأکید کرد که نباید یک‌جانبه لغو می‌شد چون شورای امنیت ملل متحد آنرا تأیید کرده‌است.

انگلا میرکل
انگلا میرکل

وی افزود:

" لغو کردن توافق‌نامه اتمی با ایران قابل تأسف و نگرانی است. این توافق‌نامه که در نتیجه تلاش‌های ۱۲ سال و یک پروسۀ دیپلوماتیک طولانی به میان آمد شاید بسیار دلخواه و آیدیال نباشد. من می‌پذیرم که مسایل قابل نگرانی وجود داشته که هنگام مباحثات در بارۀ ایران باید مطرح شوند، مثلاً جنگ با اسرائیل، برنامه راکت‌های بالیستیک و نقش ایران در سوریه ولی من فکر می‌کنم که این هم درست نیست که از یک موافقه که شورای امنیت آنرا با اتفاق آراء تصویب کرده‌است کسی خارج شود. این امر اعتماد به نظم جهانی را خدشه دار می‌سازد."

صدراعظم جرمنی افزود که با ایران باید گفتگو شود که این توافق‌نامه را تا چه حد می‌توان زنده نگه داشت و حفاظت کرد.

صدراعظم جرمنی دیروز با رئیس جمهور روسیه هم تیلیفونی صحبت کرده و حفاظت توافق‌نامه اتمی با ایران موضوع اصلی این گفتگو بوده‌است.

یوری یوشاکوف یک مقام کرملین دیروز گفت که خانم مرکل روز جمعه آینده از مسکو بازدید خواهد کرد.

آقای یوشاکوف افزود که خانم مرکل در بارۀ خارج شدن واشنگتن از توافق‌نامه اتمی با مقامات روسی گفتگو خواهد کرد.

رئیس جمهور امریکا روز سه‌شنبه اعلان کرد که واشنگتن از توافق‌نامه اتمی با ایران خارج می‌شود.

یوری یوشاکوف دستیار کرملین می‌گوید، بازدید مرکل از مسکو قبل از اعلان ترمپ پلان شده بود.

منابع کرملین می‌گویند که رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه آینده با یوکیا امانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شهر ساحلی سوچی ملاقات خواهد کرد.

رئیس جمهور پوتین دیروز در مسکو به خبرنگاران گفت که روسیه با ایران کار می‌کند و سعی دارد تهران را قناعت دهد که به توافق‌نامه اتمی پابند بماند.

در این میان، فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی گفته‌است که روز سه‌شنبه با وزیران خارجۀ بریتانیا، فرانسه و جرمنی در بروکسل گردهم می‌آیند و در بارۀ سرنوشت توافق‌نامه اتمی با ایران گفتگو می‌کنند.

اعلامیه دفتر نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی گفت که این اتحادیه سعی دارد توافق‌نامه اتمی با ایران حفاظت شود.

فدریکا موگرېنی
فدریکا موگرېنی

خانم موگرینی گفته‌است:

"بدیهی است که ما باید از یگانه کشوری‌که این توافق‌نامه را می‌تواند یک‌جانبه لغو کند بخواهیم که به آن پابند بماند و آن کشور ایران است."

جرمنی و پنج کشور عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد، امریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه در سال ۲۰۱۵ با ایران به توافق رسیدند که این کشور برنامه اتمی خود را در بدل رفع تعزیرات محدود سازد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG