لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۲

نگرانی‌ها در مورد رد آتش‌بس از سوی گروه طالبان در ماه مبارک رمضان!


تأکید بر ادامه جنگ از سوی گروه طالبان در ماه مبارک رمضان نگرانی‌های اعضای ولسی جرگه و شماری از عالمان دین راه به همراه شده‌است.

وژمه ساپی یکی از اعضای کمیسیون امور دفاعی این جرگه روز یک‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت این‌که طالبان خواست آتش‌بس از سوی حکومت را رد کرده‌اند ضرور است تا تدابیر جدی امنیتی در برابر این گروه روی دست گرفته شود.

وی افزود:
"این‌که طالبان به صلح تن نمی‌دهند و آتش‌بس را هم نمی‌پذیرند حکومت افغانستان باید تدابیر امنیتی و تجهیزات جنگی برای رویارویی با این گروه را بیشتر سازد. این از مکلفیت‌های حکومت است که از ملت‌اش دفاع کند و خودش را برای رویارویی آماده سازد."

حکومت افغانستان و سازمان ملل متحد در آغاز ماه مبارک رمضان از طالبان خواستند تا در این ماه آتش‌بس کنند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه در صحبت با رایو آزادی به ادامه جنگ در برابر حکومت در ماه مبارک رمضان تأکید می‌ورزد.

گروه طالبان چندی پیش عملیات بهاری زیر نام "الخندق" را راه اندازی کردند که پس از آن جنگ در شماری از ولایات نیز شدت یافته‌است.

به ادامه جنگ در شماری از بخش‌های کشور می‌شود به درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و این گروه که هفته پیش در مرکز ولایت فراه رخ داد اشاره کرد.

در آن درگیری به شمول غیر نظامیان به طرف‌های درگیر نبرد نیز تلفات وارد شده‌است.

با این همه، هم اکنون جنگ میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان به شمول فراه و غزنی در شماری از ولایات دیگر کشور نیز ادامه دارد.

سمیع الله ریحان یکی از عالمان دین می‌گوید، اگر کسی دلیل می‌آورد که جنگ غزوه بدر در این ماه رخ داده بوده‌است آن غزوه در برابر مشرکان بوده نه در برابر مسلمانان.

آقای ریحان می‌گوید، نیروهای امنیتی افغان مسلمان و مومند اند نه مشرک و جنگ با این نیروها توجیه دینی و شرعی ندارد.

وی گفت:
"هر آن کسی‌که این دلیل را می‌آورد که جنگ غزوه بدر در این ماه رخ داده بوده آن جنگ در برابر مشرکین بوده‌است، ملت و نیروهای کشور ما مسلمان استند از این رو من از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهم تا به مردم افغانستان رحم کنند ملت از این بیش توان صبر در برابر جنگ را ندارند."

پیش از این نیز بارها شورای علما جنگ روان در افغانستان را ناروا خوانده‌ و از مخالفان مسلح دولت خواسته‌است تا از جنگ دست بردارند و به روند صلح بپیوندند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG