لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۳

اردوی امریکا:‌ ۵۰ طالب مسلح در یک حمله بر جلسۀ رهبران‌شان در هلمند کشته شدند


مقامات اردوی امریکا می‌گویند در اثر حملات راکتی بر یک جلسه رهبران طالب در ولایت هلمند حداقل ۵۰ تن کشته شده‌اند.

هلمند از جمله ناامن‌ترین ولایات افغانستان است که تحرکات مخالفین مسلح و کار و بار مواد مخدر در آن زیاد می‌باشد.

دگرمن مارتین اودانل سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا در افغانستان می‌گوید، در این حمله از دستگاه استفاده شده‌است که از طریق "جی. پی. اس" راکت‌های رهبری شده را فیر می‌کند.

به‌گفته وی در حملۀ پنج‌شنبه گذشته که در ولسوالی موسی قلعه هلمند صورت گرفت، مرکز سوق و اداره طالبان در این ولسوالی که رهبران طالبان در آن جلسه داشتند، تخریب شد.

به‌گفته دگرمن اودانل در ۱۰ روز گذشته در جریان عملیات هوایی نیروهای امریکایی شماری از مقامات طالبان نیز کشته شده‌اند.

اردوی امریکا خبر حمله بر جلسه رهبران طالبان در موسی قلعه را پنج‌شنبه هفته گذشته منتشر کرد، ولی در مورد شمار کشته شده‌گان آن چیزی نگفت.

عمر زواک
عمر زواک

از سوی دیگر عمر زواک سخنگوی والی هلمند می‌گوید، چنین حملات بر مخالفین مسلح می‌تواند تحرکات مخالفین مسلح را سرکوب کند.

قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان در یک ایمیل فرستاده شده به رسانه‌ها نوشته است که این حملۀ راکتی بر ۲ منزل صورت گرفته و دو غیر نظامی در آن کشته شده‌اند.

احمدی در ایمیل دیگر نوشته‌است دو منزل غیر نظامیان هدف قرار گرفته و در نتیجه آن ۵ فرد ملکی کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند.

آژانس خبری اسوشیتد پرس به نقل از دگرمن اودانل سخنگوی نیروهای ائتلاف نوشته که می‌گوید، این حمله نیروهای خارجی نمایانگر این است که اردوی امریکا از صلاحیت‌های استفاده می‌کند که رئیس جمهور دونالد ترمپ حین اعلان استراتژی‌اش برای افغانستان و جنوب آسیا از آن سخن گفته و به نیروهایش در جنگ افغانستان صلاحیت‌های بیشتر داد.

مقامات امریکایی تلاش دارند با افزایش فشارها بر طالبان آن‌ها را به مذاکره وادارند.

بر اساس تحقیقاتی که از سوی چند نهاد امریکایی مشترکاً صورت گرفته و نتایج آن هفته گذشته منتشر شد، استراتژی جدید امریکا در افغانستان پیشرفت‌های اندک داشته‌است و افغانستان با وجود ۱۷ سال تلاش‌های امریکا، هنوز هم یک کشور خطرناک است.

شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به حدود ۱۵ هزار تن می‌رسد که اکثر آن‌ها در میدان جنگ با قوای افغان همکاری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG