لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

کتاب "یاداشت‌های جاسوس" در هند عکس‌العمل مثبت داشت و در پاکستان جنجال برانگیز شد


کتاب "یاداشت‌های جاسوس" جنرال متقاعد اسد درانی رئیس سابق ادارۀ استخباراتی "آی. اس. آی" پاکستان و "ای. اس" دولت رئیس سابق ادارۀ استخباراتی هند "را" حدود دو سال قبل تکمیل و در ماه گذشته نشر شد.

این کتاب مشترک در هند عکس‌العمل مثبت را در قبال داشت، اما در پاکستان باعث ایجاد جنجال‌های شده‌است.

در این کتاب، رؤسای سابق ادارات استخباراتی پاکستان و هند در مورد جنگ نیابتی پاکستان در افغانستان، تمویل و فراهم‌آوری پناهگاه‌های امن برای شبکه حقانی، همکاری پاکستان با امریکا در کشته شدن اسامه بن لادن و قضیه کشمیر صحبت شده است.

ژورنالیست هندی ادیتیا سینها که با هر دو رؤسای سابق ادارات استخباراتی دیدار نموده و ملاقات‌های آن‌ها را تنظیم کرده است می‌گوید، ادارات استخباراتی امریکا و روسیه حتی در جریان سال‌های جنگ سرد هم چینل‌های ارتباط و تماس را باز گذاشته بودند، ولی اداره "آی. اس. آی" پاکستان و "را" هند از سال ۱۹۴۷ میلادی تا اکنون دشمنی شدید با هم داشته و تماس ندارند.

ادیتیا سینها به آژانس خبری فرانس پرس گفته است، نوشتن کتاب مشترک "یاداشت‌های جاسوس" توسط اسد درانی و "ای. اس" دولت به‌طور مخفیانه صورت گرفته است.

آن‌ها برای نوشتن این کتاب چهار بار با هم ملاقات کرده اند و این ملاقات‌ها در استانبول، بنکاک و کاتماندو در حاشیۀ ملاقات‌های رسمی مقامات دو کشور صورت گرفته است.

ادیتیا سینها می‌افزاید:

"ما در شهر کاتماندو در نیپال، در اتاق‌های همدیگر نشست‌های داشته، بعد در سالون هوتل نیز گفتگو کردیم."

اسد درانی رئیس سابق اداره استخباراتی "آی. اس. آی" پاکستان در مورد موجودیت و فعالیت شبکه حقانی می‌نویسد:

"اگر پاکستان بر ضد این گروه اقدام می‌کرد، نه‌تنها مردم را بر ضد خود تحریک می‌کرد، بلکه این نوع گروه‌ها را که برای پاکستان هیچ زیانی نداشتند، نیز دشمن خود می‌ساخت."

اسد درانی در مورد کشته شدن اسامه بن لادن رهبر سابق شبکه القاعده در شهر ایبت‌آباد پاکستان می‌نویسد، وی فکر می‌کند که پاکستان در مورد محل اخفای اسامه اطلاع داشت، اما همکاری در از بین بردن وی که در پاکستان یک قهرمان محسوب می‌شد، اسلام‌آباد را با شرم‌ساری و رسوایی مواجه می‌ساخت.

اسامه بن لادن
اسامه بن لادن

رؤسای سابق ادارات استخباراتی پاکستان و هند در کتاب مشترک "یاداشت‌های جاسوس" در مورد قضیه کشمیر نیز صحبت کرده اند.

ای. اس دولت رئیس سابق ادارۀ استخباراتی هند "را" که منتقد پالیسی هند در کشمیر محسوب می‌شود، تأکید می‌کند که پاکستان در شورش‌ها در منطقه کشمیر دست دارد.

از کتاب "یاداشت‌های جاسوس" در هند با نظر مثبت استقبال شد و در مورد آن با رئیس سابق اداره استخباراتی هند "را" نیز مصاحبه‌های صورت گرفت.

اما در پاکستان ادعا‌های اسد درانی رئیس سابق ادارۀ استخباراتی "آی. اس. آی" پاکستان که در اکثر موارد بر ضد موقف رسمی آن کشور است، بدنام کننده خوانده شده است.

در ماه گذشته اردوی پاکستان اسد درانی را به قرارگاه مرکزی این اردو فرا خواند تا در مورد کتاب "یاداشت‌های جاسوس" توضیحات ارائه کند.

وی همچنان ممنوع‌الخروج از پاکستان اعلان شده است.

آصف غفور سخنگوی اردوی پاکستان می‌گوید، اسد درانی رئیس سابق ادارۀ استخباراتی "آی. اس. آی" اجازه نوشتن کتاب را نداشت و زمانی‌که یک تخلف صورت می‌گیرد، در برابر آن عکس‌العمل شدید نشان داده می‌شود.

آژانس خبری فرانس پرس می‌نویسد، کتاب رؤسای سابق ادارات استخباراتی پاکستان و هند در شرایطی پخش شد که اردوی پاکستان تحت فشار قرار دارد.

نواز شریف صدراعظم سابق پاکستان در ماه اپریل سال جاری میلادی گفت، افراد مسلح پاکستان در حملات سال ۲۰۰۸ میلادی بر شهر ممبی در هند دست داشتند.

نواز شریف
نواز شریف

از جانب دیگر جنبش تحفظ پشتون‌ها در مناطق قبایلی، اردوی پاکستان را به حمایت از طالبان و سایر گروه‌های مسلح متهم می‌کند و بالای اردوی این کشور فشار آورده است تا به پروسه مفقودالاثر شدن‌های باشنده‌گان مناطق قباییلی پایان دهد.

سعد خان یک جنرال سابق اردوی پاکستان می‌گوید، کتاب اسد درانی رئیس سابق اداره استخباراتی "آی. اس. آی" در شرایطی چاپ می‌شود که اردوی پاکستان تحت فشارهای شدید سیاسی قرار دارد، وی با در نظرداشت آن باید اقدام می‌کرد.

طلعت مسعود یک جنرال سابق دیگر اردوی پاکستان گفته است، اسد درانی با کتاب "یاداشت‌های جاسوس" از برخی خطوط سرخ عبور کرده‌است، وی در این کتاب می‌توانست پاکستان را به شیوه بهتر ارائه کند.

اسد درانی با کتاب "یاداشت‌های جاسوس" از برخی خطوط سرخ عبور کرده‌است.

جنرال اسد درانی که از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ میلادی رئیس اداره استخباراتی "آی. اس. آی" پاکستان بود و به صراحت لهجه مشهور است، تا هنوز در این مورد چیزی به رسانه‌ها نگفته است.

"ای. اس" دولت رئیس سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ میلادی ادارۀ استخباراتی هند "را" به آژانس خبری فرانس پرس گفته است، هدف از نوشتن کتاب "یادداشت‌های جاسوس" اینست تا نشان داده شود که روابط بین هند و پاکستان می‌تواند بهبود یابد.

اما به‌گفته وی، عکس‌العمل پاکستان نشان می‌دهد که بهبود در روابط بین این دو کشور، یک رویا باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG