لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

استقبال شورای عالی صلح از پاسخ مثبت طالبان به درخواست آتش‌بس!


پس از آن‌که طالبان مسلح به خواست آتش‌بس مؤقت حکومت افغانستان پاسخ مثبت دادند، شورای عالی صلح این‌کشور ابراز امیدواری می‌کند که با این اقدام زمینه برای صلح دایمی مساعد شود.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا روز شنبه به رادیو آزادی گفت که آنان انتظار دارند که آتش‌بس مؤقت به آتش‌بس دایمی مبدل گردد.

آقای طاهری می‌گوید که این بهترین گام برای اعتماد سازی است و می‌تواند نتایج خوب در پی داشته باشد.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

وی گفت:

" امیدواری ما اینست که ادامه آتش‌بس را داشته باشیم در افغانستان، چون امیدواری مردم افغانستان و صدای ملت افغان ختم جنگ است این قدم‌ها برای آغاز مذاکرات مستقیم و روبه‌روی حکومت و طالبان گام‌های مهمی باشد و اعتماد سازی بیشتر در این بخش صورت بگیرد تا این‌که صلح و ثبات دایمی در افغانستان تأمین شود و آغازین روزهای مذاکرات شانرا ما و شما انشالله شاهد باشیم."

طالبان روز شنبه با نشر اعلامیه‌ای به جنگجویان‌شان دستور داده‌اند تا در سه روز عید سعید فطر آتش‌بس را رعایت کنند و بر نیروهای امنیتی افغان حمله نکنند.

اما این گروه تأکید کرده که نیروهای خارجی شامل این آتش‌بس نبوده و بر آنان حمله مانند گذشته صورت خواهد گرفت.

طالبان در حالی این موقف را اختیار کردند که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز پنج‌شنبه در یک پیام ویدیویی از ۲۷ ماه مبارک رمضان تا پنجم عید سعید فطر آتش‌بس یک جانبه را در برابر طالبان مسلح اعلام کرد.

غنی: اعلام آتش‌بس از موقف قوت است
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:38 0:00

آقای غنی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان هدایت داد تا در این مدت بر طالبان مسلح حملات تهاجمی انجام ندهند اما تأکید کرد که داعش، شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی بین‌المللی شامل این آتش‌بس نیستند.

اعلام آتش‌بس یک جانبه و مؤقت آقای غنی در برابر طالبان مسلح با واکنش‌های گوناگون روبه‌رو شد.

احزاب سیاسی و مردم عام به شکل گسترده از آن استقبال کردند اما برخی‌ها مانند امرالله صالح رئیس پیشین امینت ملی افغانستان گفت که این آتش‌بس عواقب فاجعه انگیز و خونین در قبال خواهد داشت.

در این حال محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه در کنار آن که این آتش‌بس را گام نیک می‌داند می‌گوید که رعایت آن بسیار موضوع مهم و حساس است.

محمد آصف صدیقی
محمد آصف صدیقی

وی افزود:

"به فعال نیک ببنیم که همین آتش‌بس سه روزه بالاخره با آتش‌بس دایمی مبدل شود آنان مانند یک شهروند این کشور بیایند و از جنگ دست بکشند نیروهای امنیتی ما آماده‌گی خاص خود را داشته باشند که مبادا از نام طالب کسانی دیگر سوء استفاده کنند زیرا کسانی هستند که می‌خواهند فضای صلح میان حکومت و طالبان را بر هم بزنند."

در رسانه‌های چاپی افغانستان وسایت‌های اجتماعی نیز این موضوع بازتاب گسترده داشته و بیشتر از این ابتکار حکومت پشتیبانی شده‌است.

هم‌چنان اعلام سه روز آتش‌بس از سوی طالبان نیز با استقبال مردم در سایت‌های اجتماعی قرار گرفته‌است.

در کنار مردم و احزاب سیاسی افغانستان، امریکا، ناتو، روسیه و برخی از کشورهای دیگر نیز از اعلام آتش‌بس مؤقت از سوی حکومت افغانستان حمایت نموده و آنرا برای تأمین صلح دایمی در این‌کشور گام مهم خوانده‌اند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG