لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

کاروان مردمی صلح به میدان وردک رسید


اعضای کاروان صلح هلمند می‌گویند، مردم افغانستان از جنگ موجود در این کشور خسته شده و خواهان صلح هستند. آنان بخاطر پایان دادن به جنگ و گفتگو در مورد مشکلات موجود، با طرف‌های درگیر جنگ این حرکت را آغاز نموده‌اند.

بسم الله وطندوست سخنگو و عضو این کاروان روز چهارشنبه «۲۳ جواز ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، کاروان صلح در مناطق مختلف کشور مورد استقبال گرم مردم قرار گرفته‌است.

وی افزود، این کاروان اکنون به میدان وردک رسیده و انتظار می‌رود که روز ششم عید به کابل برسند.

وی افزود:

"وقتی‌که ما به کابل برسیم، هزاران تن از جوانان در این کاروان با ما یکجا می‌شوند، هدف این کاروان مشخص است، ماده اول آتش‌بس، دوم تعیین مرکز برای مذاکرات صلح و ماده سوم اینست که دولت و طالبان مسلح به یک دولت اسلامی و قبول شده که در آن ارزش‌های ملی مصون باشد به توافق برسند و ماده آخر اینست که طرف‌های درگیر جنگ بخاطر بیرون شدن خارجی‌های از کشور ضرب الاجل تعیین نمایند."

وی افزود، در نشست‌های مختلف در کابل به عملی نمودن تعهدات خود تأکید خواهند نمود و پس از آن تصمیم دارند که از کابل به سوی بلخ حرکت نموده و مردم را از ارزش و اهمیت صلح آگاه نمایند و تا تحکیم صلح این پروسه را ادامه می‌دهند.

اعضای کاروان صلح به تاریخ ۲۲ مارچ در شهر لشکرگاه پس از یک حملۀ انتحاری که شماری زیادی از مردم عام در آن کشته شدند،بر ضد جنگ و نا امنی این حرکت مدنی را آغاز نمودند.

در ابتدا اعضای این کاروان هفت تن بوده، اما در جریان این حرکت بسیاری از جوانان با آن‌ها پیوستند که اکنون تعداد‌ شان به ۷۲ تن می‌رسد.

اعضای این کاروان قبل از آغاز این حرکت نزدیک به دو ماه در شهر لشکرگاه مرکز هلمند خیمه تحصن را برپا نمودند.

برخی از فعالان مدنی می‌گویند، تلاش‌های جاری بخاطر صلح امیدوار کننده بوده و انتظار می‌رود که نتیجه مثبت بدهد.

اسرار احمد کریم‌زی فعال مدنی و نماینده خیمه تحصن در کابل در این مورد می‌گوید:

"ما بسیار امیدوار هستیم حرکتی که بطرف کابل می‌رسد انشاالله تمام جناح‌های جنگ به این‌ها لبیک می‌گویند، ما شاهد آتش‌بس از سوی رئیس جمهور و طالبان بودیم و امیدوار هستیم که این حرکت سرتاسری شود و تمام افغان‌ها در آن سهیم شوند و نهایتاً ما به صلح سرتاسری در افغانستان برسیم."

وی هم‌چنان از حکومت و مؤسسات بین‌المللی خواست تا با اعضای این کاروان دیدار نموده و خواست آن‌ها را در مورد آتش‌بس بشنوند و برای رسیدن به صلح گام‌های عملی بردارند.

گزارش: ویدا میرزایی

XS
SM
MD
LG