لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

نگرانی سازمان ملل‌متحد از آغاز عملیات بر شهر حدیده یمن!


نیروهای طرفدار حکومت یمن که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از آن‌ها حمایت می‌کند، به تاریخ ۱۳ جون عملیات وسیع تهاجمی را برای تصرف یک بندر کلیدی در بحیره سرخ آغاز کردند.

این بندر در کنترول شورشیان حوثی قرار دارد.

سازمان ملل‌متحد و نهادهای خیریه در مورد عملیات تهاجمی بر شهر حدیده ابراز نگرانی کرده گفته‌اند، این عملیات نظامی می‌تواند رسانیدن مواد تجارتی و مساعدت‌های بشری را به حدود ۸ میلیون باشنده این منطقه فلج کند.

به‌گفته سازمان ملل‌متحد و نهادهای خیریه، فلج شدن اکمالات و رسانیدن مساعدت‌های بشری، باشنده‌گان این منطقه کشور جنگ زده یمن را با خطر قحطی مواجه خواهد ساخت.

نوران محمد یک باشنده شهر صنعا با اشاره به عملیات در حدیده به آژانس خبری رویترز گفت:

"از لحاظ تدارکات مواد غذایی، جنگ در حدیده به یک فاجعه بشری برای باشنده‌گان شهر صنعا و سایر ولایات تحت کنترول حوثی‌ها منجر خواهد شد."

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، شورشیان شیعه حوثی در یمن را به استفاده از بندر الحدیده برای قاچاق اسلحه از ایران متهم می‌کند.

شورشیان حوثی و ایران هر دو این ادعا را رد کرده‌اند.

منازعه در یمن در سال ۲۰۱۴ میلادی زمانی آغاز شد که نیروهای متحد حوثی‌ها بنادر شمال‌غربی، بخش‌های از قلمرو آن کشور به‌شمول شهر صنعا پایتخت یمن را اشغال کردند.

از ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی بعد از آنکه نیروهای عربستان سعودی و سایر کشورهای سنی عرب کمپاین نظامی را به‌خاطر اعاده حکومت عبد ربو منصورهادی در یمن آغاز کردند، در نتیجه جنگ‌ها بیش از ۱۰ هزار تن کشته شدند که دو سوم آن‌ها افراد ملکی اند.

بیشترین تلفات در یمن در نتیجه حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی وارده شده‌است.

بر اساس تخمین سازمان ملل‌متحد در نتیجه منازعات و محاصره نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی حدود ۲۲ میلیون تن در یمن به مساعدت‌های بشری نیاز دارند.

سازمان ملل‌متحد وضعیت در یمن را بدترین بحران بشری در جهان خوانده است.

XS
SM
MD
LG