لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

۱۹۸ زندانی حزب اسلامی از زندان‌های پلچرخی و بگرام آزاد شدند


حکومت افغانستان به تعداد بیش از ۱۹۰ زندانی دیگر حزب اسلامی را از زندان‌های پلچرخی و بگرام از بند آزاد کرد.

در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر و سلسلۀ رهایی زندانیان حزب اسلامی از بند، حکومت افغانستان در چهارمین مرحله بیش از ۱۹۰ زندانی حزب اسلامی را از زندان‌های پلچرخی کابل و بگرام آزاد کرد.

نصرالله سفاری رئیس کمیسیون مشترک توافق‌نامه صلح از سوی حکومت افغانستان روز پنجشنبه در مراسم رهایی این زندانیان گفت که این زندانیان اسناد ‌شان به صورت کامل طی مراحل شده و بر اساس توافق‌نامه صلح این حزب با حکومت افغانستان از بند رها گردیدند.

زندانیان حزب اسلامی
زندانیان حزب اسلامی

​او افزود:

"مرحله اول، دوم و سوم به کامیابی انجام شده و این مرحله چهارم است در مرحله چهارم ۲۶۹ زندانی را آزاد می‌کنیم که از جمله ۱۹۸ محبوس آزاد می‌شود بقیه را از محابس ولایات در روزهای عید آزاد می‌سازیم."

آقای سفاری گفت که تلاش‌ها برای تطبیق ماده توافق‌نامه در خصوص رهایی زندانیان به شدت جریان داشته و دیگران نیز پس از طی مراحل و بررسی دقیق اسناد‌ شان آزاد می‌گردند.

وی از طالبان نیز خواست تا به گفتگوهای صلح حاضر شده همانند حزب اسلامی به پروسه صلح بپیوندند.

قابل ذکر است که به سلسلۀ رهایی زندانیان حزب اسلامی قبل از این به تعداد بیش از ۲۷۵ زندانی این حزب از بند رها شده بودند.

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در اوایل گفته است که نزدیک به ۲۵۰۰ عضو این گروه در محابس افغانستان زندانی بوده اند.

رهایی اعضای حزب اسلامی از محابس افغانستان یکی از پیش شرط‌های گلبدین حکمتیار در توافق‌نامه صلح این حزب با حکومت افغانستان بوده‌است.

در این حال غیرت بهیر نماینده حزب اسلامی در کمیسیون مشترک موافقتنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های حکومت در راستای رهایی زندانیان از تمام رها شده‌گان خواست که برای صلح و آبادی کشور تلاش کنند.

غیرت بهیر
غیرت بهیر

او افزود:

"آرزوی من و قیادت رشید حزب اسلامی این است که شما از مردمان صلح‌دوست و وطن‌دوست باشید و در صلح و بازسازی و امنیت این کشور سپه‌سالاران باشید، همانگونه که در جهاد بودید."

در این حال شماری از زندانیان رها شده از بند تعهد سپردند که دیگر جنگ نکرده و پس از این فقط برای صلح کار خواهند کرد.

حکمت‌الله و سمیع‌الله دو تن از زندانیان رها شده در مورد هدف‌شان به رادیو آزادی چنین گفتند:

"من بسیار خوش استم که آزاد می‌شویم و به خانه می‌رویم چقدر که در توان من باشد برای صلح تلاش و کمک می‌کنیم."

"آرزو و هدف ما این است که برویم و به اجتماع و زنده‌گی خود و نظام خود خدمتی را بکنیم که سبب نافذ کردن شریعت، برادری و همدردی باشد."

هرچند انتقاد‌های وجود دارند که شماری از این زندانیان پس از رهایی دوباره دست به سلاح برده و جنگ می‌کنند، اما رئیس کمیسیون مشترک توافق‌نامه صلح حزب اسلامی و حکومت اطمینان می‌دهد که از آنان و حزب اسلامی تضمین گرفته شده است که دیگر جنگ نکنند.

قابل ذکر است که امروز در کنار افراد رها شده حزب اسلامی به تعداد ۱۵۷ تن از افغان‌های که بر اساس توافق‌نامه تبادله محبوسین میان ایران و افغانستان از زندان‌های ایران به محبس پلچرخی کابل انتقال شده بودند از بند آزاد گردیدند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده​

XS
SM
MD
LG