لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

طالبان پاکستانی تعیین رهبر جدید شانرا به تأخیر انداختند


یک هفته پس از کشته شدن ملا فضل الله رهبر گروه تحریک طالبان پاکستانی، اختلاف بر سر تعیین رهبر جدید این گروه به میان آمده‌است.

یک عضو ارشد طالبان پاکستانی به خبرگزاری دی پی‌ای جرمنی گفت، دو جناح بزرگ که این گروه را ساخته، با کاندیدان یکدیگر مخالفت کرده، هر یک می‌خواهد نامزد آن گروه رهبری گروه را بدست گیرد.

تحریک طالبان پاکستان از یک دهه به این سو، بر ضد حکومت مرکزی پاکستان جنگ را آغاز کرده و در این جریان حدود ۷۰ هزار پاکستانی کشته شده‌اند.

ملا فضل الله رهبر سابق تحریک طالبان پاکستانی در سال ۲۰۱۲ میلادی با دستور حمله بر ملاله یوسفزی برنده جایزه نوبل صلح که در آن زمان شاگرد مکتب بود، صادر کرد، شهرت یافت.

ملا فضل الله
ملا فضل الله

ملا فضل الله در هفته گذشته در نتیجه حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در افغانستان کشته شد.

قاری نور یک عضو گروه طالبان پاکستانی که از افغانستان با خبرگزاری "دی پی ای" جرمنی صحبت می‌کرد گفت، عمر رحمان سواتی قرار بود که به‌حیث رهبر این گروه برگزیده شود، اما یک باره بدون انتظار با این فیصله مخالفت صورت گرفت.

گفته می‌شود، مفتی نور ولی محسود هم می‌خواهد که رهبر گروه طالبان پاکستانی شود.

یک عضو دیگر تحریک طالبان پاکستانی به خبرگزاری دی پی‌ای گفت، نور ولی محسود با شبکه حقانی گروه طالبان افغان، روابط نزدیک دارد.

شبکه حقانی کهگفته می‌شود در پاکستان مراکز دارد، به ارتباط با ادارۀ استحبارات نظامی پاکستان( آی اس آی)نیز متهم است.

ابوبکر صدیق تحلیلگر رادیو آزادی که تحولات گروه‌های تروریستی منطقه را از نزدیک نظارت می‌کند می‌گوید، جنگجویان مناطق قبایلی وزیرستان پس از کشته شدن ملا فضل الله سواتی می‌خواهند که یکبار دیگر رهبری طالبان پاکستانی را به عهده بگیرند.

وی افزود:

"بعد از کشته شدن چندین رهبر طالبان پاکستانی قبیلۀ محسود در منطقه وزیرستان، این جناح طالبان پاکستانی ضعیف شده و جنگجویان این گروه در سوات رهبری طالبان را بدست گرفت و ملا فضل الله رهبر این گروه شد. اکنون که ملا فضل الله کشته شده، طرفداران رهبران قبیله محسود تلاش می‌کنند که رهبری این گروه را بار دیگر بدست آورند."

خبرگزاری "دی پی ای" جرمنی به قول از منابع طالبان پاکستانی می‌افزاید، جناح طالبان پاکستانی که در افغانستان مستقر است، شاید یک کاندید دیگر را ارائه کند تا جلو اختلافات درونی میان طالبان پاکستانی را بگیرد.

گروه‌ها و جناح‌های شامل در گروه طالبان پاکستانی پس از این‌که ملا فضل الله رهبری این گروه را بدست گرفت، بین خود درگیری‌های خونین داشتند.

XS
SM
MD
LG