لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

واشنگتن و مسکو روی محل ملاقات ترمپ و پوتین به توافق رسیدند


روسیه و ایالات متحدۀ امریکا در مورد تاریخ و محل نشست میان دونالد ترمپ و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور دو کشور به توافق رسیدند.

یوری یوشاکوف یک دستیار کرملین که بعد از ملاقات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا صحبت می‌کرد گفت که تاریخ و محل نشست رؤسای جمهور امریکا و روسیه روز پنج‌شنبه اعلان خواهد شد.

یوشاکوف افزود، این اجلاس در یک کشور سوم که مورد پسند هر دو طرف باشد برگزار خواهد شد.

وی می‌گوید که برای گرفتن آماده‌گی‌ها به چندین هفته دیگر نیاز است.

جان بولتون روز چهارشنبه در مسکو نخست با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه و یک عضو ارشد شورای امنیت این کشور دیدار کرد و سپس با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین ملاقات نمود.

پوتین و بولتون در آغاز ملاقات‌شان به‌طور مختصر با خبرنگاران صحبت کردند.

ولادیمیر پوتین و جان بولتون
ولادیمیر پوتین و جان بولتون

رئیس جمهور روسیه گفت، متأسف است که روابط مسکو و واشنگتن در بهترین حالت قرار ندارد.

ولادیمیر پوتین افزود:

" روسیه هرگز در جستجوی تقابل نبوده‌است، امیدوارم که امروز بحث کنیم که چه چیز از سوی دو طرف در جهت بهبود روابط بر مبنای برابری و احترام به منافع یک دیگر انجام شده می‌تواند."

مشاور امنیت ملی امریکا از انتظارش برای بحث در خصوص بهبود روابط دو کشور سخن زد.

جان بولتون خطاب به پوتین گفت:

" خیلی در انتظار بحث با شما هستم، طوری‌که قبلاً این فرصت را با همکاران شما داشتم که چگونه روابط روسیه و امریکا را بهبود بخشیم و ساحاتی را دریابیم که با هم موافق ایم و مشترکاً پیشرفت نمائیم."

سارا هاکبی سندرز سخنگوی قصر سفید در توییتر‌اش نوشته‌است که جان بولتون با پوتین و دیگر مقام‌های روسیه برای بحث روی روابط دو جانبه و نشست احتمالی رؤسای جمهور امریکا و روسیه ملاقات دارد.

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه در یک بیانیه گفته‌است که مشاور امنیت ملی امریکا و وزیر خارجه روسیه بر علاوهء روابط دو جانبه در مورد مسایل جهانی به شمول موضوعات سوریه و اوکراین نیز بحث کرده‌اند.

جان بولتون بعد از دیدار‌هایش با متحدین امریکا به روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در لندن و روم به روسیه سفر کرد.

مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا اوایل این هفته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که ترمپ احتمالاً در یک آینده نه چندان دُور با پوتین ملاقات خواهد کرد.

نشست میان این دو رئیس جمهور احتمالاً پس از اجلاس سران ناتو برگزار شود.

رئیس جمهور دونالد ترمپ در ۱۱ و ۱۲ ماه جولای در اجلاس سران ناتو اشتراک می‌کند و به تاریخ ۱۳ جولای از لندن دیدن خواهد کرد.

ویانا پایتخت اتریش و هلسینکی پایتخت فنلند از مکان‌های احتمالی برای میزبانی نشست رهبران امریکا و روسیه گفته شده‌اند.

یک روزنامه اتریشی گزارش داده‌است که تیم‌های امریکا و روسیه به هدف گرفتن آماده‌گی برای ملاقات ۱۵ جولای میان رهبران دو کشور قبلاً به ویانا رسیده‌اند.

دونالد ترمپ و ولادیمیر پوتین تا حال دو بار در حاشیه نشست‌های بین‌المللی ملاقات کرده و هشت بار از طریق تیلیفون صحبت کرده‌اند.

ترمپ در ماه مارچ برای مبارک باد گفتن به پوتین به‌خاطر انتخاب شدن دوباره‌اش به‌حیث رئیس جمهور روسیه تیلیفون کرد و گفت که به‌زودی ملاقات خواهند کرد.

مقام‌های روسیه از آن زمان بعد از دشواری در زمینه تنظیم چنین یک ملاقات شکایت کرده‌اند.

این در حالیست که روابط میان واشنگتن و مسکو به‌خاطر منازعه در سوریه و مسموم شدن یک جاسوس پیشین روس در بریتانیا بیشتر به وخامت گرائیده‌است.

غرب مسکو را به مسموم ساختن سرگی اسکریپال متهم کرده‌است، اتهامی‌که مسکو رد کرده‌است.

تنش بر سر مسایلِ به شمول الحاق کریمیای اوکراین با روسیه، نقش روسیه در جنگ‌های سوریه و شرق اوکراین و آنچه مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا خوانده می‌شود سبب خرابی روابط واشنگتن و مسکو شده‌اند.

XS
SM
MD
LG