لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۰

برخی وکلای هرات: کار عملی برای پیشرفت پروژه تاپی ملموس و محسوس نیست!


شماری از نماینده‌گان مردم ولایت هرات در ولسی جرگه و اعضای شورای ولایتی آن می‌گویند، کار عملی برای پیشرفت پروژه تاپی ملموس و محسوس نیست.

کار پروژه تاپی در سایه سیاست‌های هند و پاکستان که حالا با کندی به پیش میرود و نماینده گان مردم هرات در ولسی جرگه میگویند این معضل سبب به چالش کشیده شدن این پروژه خواهد شد.

به گفته شماری از این نماینده‌گان، در ماه‌های پسین برای پیشرفت کار پروژه تاپی کارعملی صورت نگرفته است.

غلام فاروق مجروح یکی از این نماینده‌گان:

"بحث پروژه تاپی بیشتر بر می‌گردد به سیاست‌های افغانستان، پاکستان، هند و ازبکستان، مشکل در اینجاست که سیاست‌های کلان منطقه‌ای چگونه ایجاب خواهد کرد، اگر پاکستان و هند توافق کنند و منافع مشترک داشته باشند بدون شک که پروژه پیشرفت خواهد داشت، اما تا هنوز ما کدام کار عملی را در راستای پروژه تاپی ندیده‌ایم."

آقای مجروح می‌گوید نگرانی‌یی از بابت امنیت این پروژه محسوس نیست و تنها چیزی که به آن باید رسیده‌گی گردد، ایجاد هماهنگی و در نظرداشت منافع کشورهای دخیل در این پروژه است.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که پیشتر وزارت خارجه افغانستان گفته است، پروژه تاپی از بهر آن برای افغانستان اولویت دارد که، کشورهای منطقه را باهم وصل ساخته و برای برداشتن تضادهای سیاسی و تامین صلح منطقه‌ای نیز کمک می‌کند.

پایپ لاین این پروژه از ترکمنستان تا هند، در حدود دو هزار کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و کندهار می‌گذرد.

پایپ لاین این پروژه از ترکمنستان تا هند، در حدود دو هزار کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و کندهار می‌گذرد.

این پروژه به تاریخ ۲۳ ماه فبروری سال روان میلادی با حضور رئیس جمهوران جمهور افغانستان، ترکمنستان، صدراعظم پاکستان و معاون رئیس جمهور هند در هرات افتتاح شد.

پروژه تاپی ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد مکعب گاز به پاکستان و هند را در سال دارد و افغانستان همه ساله ۴۰۰ میلیون دالر حق ترانزیت را از آن بدست می آورد.

پیشتر نگرانی‌های از امنیت این پروژه نیز وجود داشته است، اما قدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن می‌گوید پیشرفت های در کار پروژه تاپی وجود دارد و نگرانی‌ها از بابت امنیت آن‌را نیز بیجا می‌خواند.

عبدالقدیر مطفی
عبدالقدیر مطفی

​او افزود:

"خوشبختانه کارها به همان شکلی که در تفاهمنامه و قراردادهای بین الحکومتی و بر اساس نقشه راه که برای پروژه تاپی است به پیش می‌رود، پروژه تاپی منحیث پروژه بزرگ و مهم برای دولت اولویت دارد و ما در راستای عملی سازی این پروژه تعهد داریم."

رئیس جمهور غنی گفته است می‌خواهد با عملی شدن پروژه تاپی افغانستان را به یک دهلیز مهم تجارتی میان کشورهای آسیای میانه و مرکزی مبُدل سازد.

حال اما شماری از اعضای شورای ولایتی هرات می‌گویند برخی از کشورهای همسایه در تلاش استند تا کار این پروژه را سابوتاژ کنند.

در این میان، تاج محمد تلاش یکی از آگاهان می‌گوید اگر افغانستان این پروژه را به گونه موفقانه عملی سازد، بدون شک افغانستان به نقطه اتصال کشورهای منطقه مبدل خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG