لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

یک تعداد خبرنگاران بخاطر فشارها کودتای خاموش اردوی پاکستان را تماشا می‌کنند


در حالی که مبارزات انتخاباتی در پاکستان ادامه دارد، فشارها بر رسانه های مستقل در این کشور روز به روز بیشتر می‌شود و ژورنالستان می گویند که به سانسو روز افزون و جریمه‌های مالی و حتی تهدید ربوده شدن رو‌به‌رو هستند.

یک تعداد خبرنگاران و کارمندان رسانه ها ادعا می‌کنند با چنین فشارهای خود اردوی پاکستان یک نوع کودتای خاموش را آغاز کرده‌است.

انتخابات پارلمانی پاکستان در ۲۵ م جولای برگذار میشو شود.

به گفته یک تعداد از رسانه ها ادارات نظامی و امنیتی پاکستان مبارزه برای خاموش ساختن رسانه ها را آغاز کرده‌اند و ژورنالستانی را که مقاومت می‌کنند، هدف می گیرند و یا تحت فشار جریمه‌های مالی قرار می‌دهند.

پاکستان یکی از خطرناکترین کشورها برای ژورنالستان و فعالان حساب می‌شود، اما فشارهای کنونی بر آن‌ها بی سابقه می باشد.

تلفویزیون بزرگ این کشور جیو تحت فشار قرار گرفته بود که در نتیجه یک بخش آن هفته ها نشرات نداشت تا این‌که در مورد سیستم نشرات خود با اردو به توافق رسید.

در این مورد رسانه‌های بین المللی هم نشرات کرده‌اند.

در آغاز ماه جون سخنگوی اردوی پاکستان در یک کنفرانس خبری در وقت صحبت در باره تهدیدها به امنیت پاکستان یک چارت گرافیک را که تصاویر یک تعداد خبرنگاران و فعالان اجتماعی در آن دیده می‌شد نشان داد.

سخنگوی اردوی پاکستان اظهار داشت در چارت عکس‌های آن خبرنگاران و فعالان رسانه‌های اجتماعی درج شده که بر حکومت پاکستان انتقاد می‌کنند.

یکی از تصویرهای که در این چارت دیده می‌شد به مطیع الله جان تعلق داشت که میزبان برنامه اپنا اپنا گریبان در تلویزیون وقت پاکستان بود.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"من بخاطر این که در آستانه انتخابات در تویتر بر ادارات امنیتی انتقادها را نشر می کردم و همچنان در مورد دخالت ادارات امنیتی در امور سیاسی انتقاد می کردم، در این لست جا داده شده بودم. به نظر من اردو به این ترتیب نارضایتی خودرا از من ظاهر کرد. "

بلاگر پاکستانی مقیم در هالند محمد وقاص به رادیو آزادی گفت فشارهای ارگان‌های امنیتی پاکستان بر خبرنگاران این کشور تنها در جغرافیای پاکستان محدود نمی شود.

فشارهای ارگان‌های امنیتی پاکستان بر خبرنگاران این کشور تنها در جغرافیای پاکستان محدود نمی شود.

او می گوید یک تعداد افرادی که خودرا کارمندان امنیتی معرفی کرده‌اند به خانه پدر و مادر وی در پاکستان رفته و به آن‌ها هشدار داده‌اند:

"آن‌ها گفته اند که با "آی اس آی" کار می کنند و به پدر و مادر من گفته اند که به وقاص بگویید پیش از انتخابات خاموش شود. ولی من به شرایط نگاه می کنم و در تویتر می‌نویسم. من می‌نویسم هرگز قبول کرده نمی‌توانم که یک اداره پاکستان به ما بگوید که به کی رای بدهیم."

یک دیپلومات غربی که نخواست نامش ذکر شود به فرانس پرس گفته است تلاشهای جدی برای محدود ساختن مطبوعات در پاکستان جریان دارد و این منبع نگرانی عمیق می باشد.

بیشتر این مشکلات از مخالفت بین نواز شریف و اردوی پاکستان که در بیش از نصف تاریخ ۷۰ ساله استقلال در این کشور قدرت را در دست داشت، سرچشمه می گیرد.

بیانات نواز شریف در مصاحبه اش که گفت گروه های افراطی پاکستان مسئول حمله در ممبی هند می باشند، یک موضوع است که نشر آن در رسانه های این کشور تابو یا ممنوع می باشد زیرا اردوی پاکستان متهم است که به چنین گروه های افراطی در افغانستان و هند کمک می کند.

XS
SM
MD
LG