لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

خواست کمیته حفاظت از خبرنگاران از حکومت پاکستان!


کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) از حکومت پاکستان تقاضا کرد که اقداماتی سریع را برای تضمین توانایی کار خبرنگاران در فضای عاری از ارعاب و ترس، اتخاذ نماید.

کمیته حفاظت از خبرنگاران در نامۀ به ناصر الملک صدراعظم مؤقت پاکستان نوشته است:

"برای این‌که اطمینان حاصل شود که این انتخابات شفاف و عادالانه برگزار می‌شود، فضا باید برای رسانه‌ها باز باشد تا پاکستانی‌ها مطابق قانون اساسی کشور به‌طور مکمل از حقوق‌شان برای دسترسی به اطلاعات، مستفید شوند."

جویل سیمون رئیس اجرائیه کمیته حفاظت از خبرنگاران در این نامه نوشته است، از "وقایع نگران کننده" در طول ماه‌های گذشته که مانع پخش آزاد اطلاعات شد، به نظر می‌رسد که هدف آن ارعاب ژونالیستان بوده تا سکوت کنند و از وقایع درست گزارش ندهند.

رئیس اجرائیه کمیته حفاظت از خبرنگاران از اختطاف گل بخاری خبرنگار بریتانیایی- پاکستانی الاصل در ماه گذشته نیز یاد کرد.

جویل سیمون رئیس اجرائیه کمیته حفاظت از خبرنگاران
جویل سیمون رئیس اجرائیه کمیته حفاظت از خبرنگاران

​خانم بخاری منتقد اردو و حامی شریف در شهر لاهور دستگیر و دوباره آزاد شد.

ضمناً، نشرات کیبلی برنامه‌های خبری شبکه تلویزیونی جیو در بخشی از پاکستان متوقف گردید و توزیع کننده‌گان روزنامه‌ها تحت فشار قرار داده شدند تا جلو فروش روزنامه دان پاکستان گرفته شود.

سخنگوی اردوی پاکستان در آغاز ماه جون در یک کنفرانس خبری در وقت صحبت در باره تهدیدها به امنیت پاکستان یک چارت گرافیک را که تصاویر یک تعداد خبرنگاران و فعالان اجتماعی در آن دیده می‌شد، نشان داد.

سخنگوی اردوی پاکستان اظهار داشت در چارت عکس‌های آن خبرنگاران و فعالان رسانه‌های اجتماعی درج شده که بر حکومت پاکستان انتقاد می‌کنند.

یکی از تصویرهای که در این چارت دیده می‌شد به مطیع الله جان تعلق داشت که میزبان برنامه "اپنا اپنا گریبان" در تلویزیون وقت پاکستان بود.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"من بخاطر این‌که در آستانه انتخابات در توییتر بر ادارات امنیتی انتقادها را نشر می‌کردم و هم‌چنان در مورد دخالت ادارات امنیتی در امور سیاسی انتقاد می‌کردم، در این لیست جا داده شده بودم. به نظر من اردو به این ترتیب نارضایتی خود را از من ظاهر کرد."

در نامۀ کمیته حفاظت از خبرنگاران به صدراعظم مؤقت پاکستان آمده‌است:

"اقدامات برای محافظت از آزادی مطبوعات باید شامل تدابیر قانونی و یا اداری باشد تا تضمین کند که نهادهای خبر رسانی می‌توانند گزارش‌ها و مواد خبری شانرا به‌طور آزادانه پخش نمایند و به‌طور عاجل تحقیق کنند و آن‌های را که در کار پخش و نشر خبر مداخله می‌کنند و یا درعقب حملات بر خبرنگاران اند، به عدالت بکشانند."

آقای سیمون در ادامه این نامه نوشته که فضای ترس و ارعاب در پاکستان جلو قدرت مطبوعات را گرفته و پروسه انتخابات را تحت شعاع قرار می‌دهد. در نهایت به گفته وی" فضای ترس، مشروعیت و صلاحیت دولت جدید را زیر سؤال می‌برد.

در این میان سازمان عفو بین‌الملل در ماه گذشته در یک اعلامیه، از موج از گرفتاری‌های خودسرانه، ناپدید شدن اجباری، حملات بر حق آزادی بیان و تجمعات صلح آمیز در آستانه انتخابات ۲۵ ماه جولای در پاکستان، ابراز نا امیدی کرده‌است.

انستیتوت مطبوعات مستقل، یک نهاد بین‌المللی ناظر که مرکز آن در ویانا پایتخت اتریش است، با پخش گزارشی در ارتباط به کمپاین ایجاد ترس و ارعاب علیه رسانه‌های مستقل از سوی اردوی پاکستان نیز ابراز نگرانی کرده‌است.

در گزارش آمده‌است که پیگرد رسانه‌های مستقل این پیام را می‌رساند که هر انتقاد از مداخله اردوی پاکستان در امور ملکی، پیامدهای ناگواری به رسانه‌های مستقلبه بار خواهد آورد.

اما اردوی پاکستان مداخله در امور سیاسی این کشور را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG