لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

نشست علمای دینی در مورد افغانستان هفته آینده در عربستان برگزار می‌شود


شورای عالی صلح ابراز امیدورای می‌کند که در نشست عربستان سعودی نماینده طالبان مسلح نیز شرکت کرده و دیدگاه خود را با علمای دینی جهان اسلام در خصوص ادامه جنگ شریک سازد.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا روز جمعه به رادیو آزادی گفت این که برای طالبان در این نشست مهم دعوت داده شده‌است یا نه معلومات ندارد اما می‌گوید که این نشست برای افغان‌ها یک دستآورد بزرگ است.

به گفته آقای طاهری نشست علمای دینی در عربستان سعودی برای دو روز هفته آينده در شهرهای جده و مکه برگزار می‌شود.

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

وی گفت:

"هفته آینده نشست بزرگ بین‌المللی علمای جهان اسلام در عربستان سعودی برگزار می‌گردد و ما امیدوار هستیم که در آنجا علمای کرام طالبان هم شرکت کنند تا روی جنگ جاری و صلح افغانستان یک بحث دینی صورت گیرد."

هر چند آقای طاهری در مورد زمان دقیق برگزاری این نشست چیزی نگفت اما شماری از رسانه‌های عربستان سعودی گفته‌اند که این نشست بزرگ علمای دینی به روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌گردد.

برای شرکت در این نشست یک هیئت ۴۰ نفری نیز از افغانستان به عربستان سعودی می‌رود.

به اساس معلومات شورای عالی صلح در نشست عربستان سعودی که ۱۵۰علمای دینی و مفتیان ۳۳ کشور در آن شرکت می‌کنند موضوع مورد بحث در آن تنها صلح و جنگ افغانستان می‌باشد.

اما طالبان با پخش اعلامیۀ نشست عربستان سعودی را تقبیح کرده این نشست را ساخته شده به فرمایش امریکا خوانده‌اند.

این نشست عربستان سعودی در حالی برگزار می‌گردد که به تازه‌گی اکرم خپلواک رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح در یک نشست مشرانو جرگه از امکان آغاز گفتگوهای رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح سخن گفته بود.

اما طالبان به روز جمعه با ارسال اعلامیۀ به رسانه‌ها موضوع گفتگوهای رو در رو با حکومت افغانستان را رد کردند.

در اعلامیه آمده‌است که حکومت می‌خواهد با پخش چنین آوازه‌ها ذهنیت‌های مردم را مغشوش سازد.

با این همه شماری از کارشناسان افغان می‌گویند که نماینده‌گان کشورهای جهان اسلام در نشست عربستان سعودی در مورد پایان یافتن جنگ افغانستان موقف واحد ‌شانرا اعلام کرده و این آغاز خوب فشارهای جهان اسلام برای صلح بر طالبان مسلح می‌باشد.

طالبان
طالبان

نجیب ننگیال کارشناس مسایل سیاسی افغان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"طبیعی است که این هم برای طالبان یک چلنج است این که آن‌ها در داخل کشور میانجیگری علما را پذیرفتن و سه روز آتش‌بس اعلام کردند و حالا به احترام مکه مکرمه مدینه منوره که مکان‌های مقدس اند آن‌ها چه جواب می‌گویند در این نشست علما و مفتیان بزرگ جهان اسلام می‌آیند و این‌که به خواست آن‌ها چه جواب می‌گویند آن‌ها بالاخره مجبور می‌شوند که جواب بگویند بخاطری که این شده نمی‌تواند که علما ناحق باشند و تنها طالبان درست باشند."

به گفته آقای ننگیال هر چند نماینده‌گان جهان اسلام با کمی تأخیر در مورد جنگ افغانستان آواز بلند کرده‌است اما باز هم می‌گوید فشارهای آنان می‌تواند طالبان را به میز گفتگو حاضر سازد.

نامبرده می‎گوید که برای متوقف شدن جنگ و تأمین صلح در افغانستان اجماع کلی بوجود آمده‌است و طالبان نمی‌توانند که برای ادامه جنگ همه چیز را بی‌ارزش جلو دهند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG