لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

آرمان ملی:‌ امریکا بعد از جنگ ۱۷ ساله برای مذاکره با طالبان آماده‌گی نشان داد


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و سرمقاله‌های‌ شانرا در مورد گفتگوهای صلح میان طالبان مسلح و امریکا نوشته‌اند.

آرمان ملی

روزنامه غیر دولتی آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته‌است که بالاخره امریکا پس از جنگ گرانبها ۱۷ ساله در افغانستان برای گفتگوهای صلح با طالبان آماده‌گی نشان داد.

در سرمقاله آمده‌است که امریکا از تغییرات جاری در افغانستان راضی نیست، زیرا به باور سرمقاله نویس حضور نظامی و اقتصادی آن کشور سرنوشت جنگ در افغانستان را تغییر نداد.

روزنامه این را نیز نوشته‌است که حکومت افغانستان در بخش صلح کدام نقش اساسی را بازی نکرده و تلاش‌های شورای عالی صلح را نیز در خصوص آوردن صلح در کشور ناکام خوانده‌است.

در سرمقاله با توجه به همین مسایل نوشته شده‌است که حالا وزیر خارجه امریکا گفته‌است که رئیس جمهور ترمپ به دیپلومات‌هایش وظیفه سپرده تا روی چگونگی گفتگوهای صلح با طالبان فکر کنند.

هیواد

روزنامه هیواد در پیوند به موضوع به نقل از شماری از روزنامه‌های امریکایی و آسترالیایی در یک مطلب نوشته‌است که در زمان اوباما حکومت قبلی افغانستان اجازه نمی‌داد تا با طالبان گفتگوهای مستقیم صورت گیرد و به همین خاطر گفتگوهای صلح نتیجه نداد، اما به نقل از این روزنامه‌ها گفته شده که رئیس جمهور غنی ظاهراً مخالف گفتگوهای امریکا با طالبان نیست اما شماری از مقامات در حکومت وی با این کار موافق نیستند.

هیواد به نقل رونامه‌ها نوشته‌است که حالا شماری زیاد از افغان‌ها و امریکایان فکر می‌کنند که یگانه راه پایان یافتن جنگ این است که امریکا با طالبان گفتگوهای مستقیم را انجام دهد.

ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در ارتباط به این موضوع در سرمقاله‌اش نوشته‌است که حکومت افغانستان تا حال در این مورد چیزی نگفته‌است اما یک عضو شورای عالی صلح از این اقدام ستایش کرده‌است.

روزنامه نوشته که حقیقت این است، هرگاه امریکا بخواهد که در افغانستان صلح بیاید نه کسی در منطقه وجود دارد که در برابر آن مانع ایجاد کند و نه هم در افغانستان.

در ادامه سرمقاله آمده‌است که اردو و استخبارات پاکستان در سطح منطقه بیشتر در موضوع جنگ افغانستان دخیل است اما اگر امریکا در این بازی شامل نمی‌بود، پاکستان هیچ‌گاه جرأت تحرکات نظامی در برابر نیروهای امریکا در افغانستان را نمی‌کرد.

روزنامه این را نیز نوشته‌است که به این گونه هرگاه نیروهای خارجی به اساس یک تفاهم برای بیرون شدن از افغانستان آماده شوند مشروعیت ادامه جنگ برای طالبان و دیگر گروه‌ها نیز به صورت کامل پایان می‌یابد.

اما سرمقاله نویس این پرسش را مطرح کرده‌است که آیا امریکا واقعاً می‌خواهد که جنگ در افغانستان خاتمه یافته و صلح تأمین گردد؟

XS
SM
MD
LG