لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

ارگ: امریکا در روند گفتگوهای صلح جایگزینی برای مردم و حکومت نخواهد بود!


قصر سفید امریکا
قصر سفید امریکا

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر آماده‌گی امریکا برای گفتگوهای مستقیم با طالبان می‌گوید، امریکا در روند گفتگوهای صلح جایگزینی برای مردم و حکومت افغانستان نخواهد بود.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، امریکا به در خواست حکومت افغانستان آماده شده تا در روند گفتگوهای صلح سهیم شود و این روند را حمایت و تسهیل کند.

به گفته وی، هرگونه مذاکرات با طالبان در باره آینده سیاسی افغانستان صرفاً میان طالبان و حکومت افغانستان صورت خواهد گرفت.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

آقای مرتضوی گفت:

"ایالات متحده امریکا در مشوره با حکومت افغانستان به دنبال مسیرهای برای پیشبرد صلح است ولی هرگونه مذاکرات در باره آینده سیاسی افغانستان صرفاً میان طالبان و حکومت افغانستان صورت می‌گیرد، ایالات متحده امریکا جایگزینی برای مردم و حکومت افغانستان نخواهد بود، این حکومت افغانستان است که در هر مذاکره اصولی که با طالبان است باید شامل باشد."

  • این که هدف از تسهیلات که امریکا می تواند فراهم کند چیست؟

آقای مرتضوی می گوید، این تسهیلات می تواند در حد تشویق هم باشد.

وی گزارش های نشر شده در باره این که امریکا آماده گفتگوهای مستقیم با طالبان است را رد می‌کند.

روزنامه نیویارک تایمز به تازه‌گی نگاشته‌است که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا برای تمامی دیپلومات‌هایش دستور داده‌است تا برای گفتگوهای مستقیم با طالبان آماده‌گی بگیرند.

هرچند این روزنامه از منبعِ نام نبرده‌است، اما نگاشته که مقام‌های افغان و امریکایی از این اقدام استقبال کرده‌اند و به باور این مقام‌ها، اقدام تازه امریکا می‌تواند سبب همسویی و نزدیکی طالبان و حکومت افغانستان شده و به آغاز گفتگوهای رسمی میان دو طرف بی‌انجامد.

ماموریت حمایت قاطع در افغانستان نیز این گزارش‌ها را رد کرده‌است.

به دنبال این گزارش‌ها این ماموریت طی یک اعلامیه گفته است، سخنان جنرال جان نیکلسن در کندهار مبنی بر آماده‌گی امریکا برای مذاکره با طالبان، تحریف شده‌است.

در همین حال آژانس خبری اسوشیتد پریس خبر داده که اداره دونالد ترمپ گفته که دروازه‌های آنان برای مذاکرات مستقیم با طالبان باز است تا این گروه را برای آشتی با دولت افغانستان تشویق کند.

اما آژانس خبری رویترز به نقل از سهیل شاهین یک سخنگوی طالبان در دفتر سیاسی طالبان نوشته است که این گروه منتظر این خبر بود و از آن استقبال می‌کنند.

به گفته آقای شاهین، آن‌ها منتظر بودند تا نام رهبران این گروه از لیست‌های سیاه حذف شوند تا بتوانند به کشور های مختلف سفر کنند.

شاهین به رویترز هم‌چنان گفته‌است، مسئله نیرو های خارجی در افغانستان یک موضوع مهم است و آنان مایل اند در باره نگرانی‌های امریکا نیز با آنان گفتگو کنند.

آژانس خبری رویترز به نقل از مقام های طالبان نوشته‌است که برای آغاز گفتگو های مستقیم باید دفتر سیاسی طالبان در قطر به رسمیت شناخته شود و رهبران این گروه از لیست‌های سیاه بیرون شوند.

پیش از این گروه طالبان بارها اعلام کرده که آماده مذاکرات صلح با ایالات متحدۀ امریکا است.

اما دولت افغانستان همیشه تأکید کرده که گفتگوهای صلح به مالکیت افغان‌ها خواهد بود.

اما شورای عالی صلح به دنبال گزارش‌های نشر شده مبنی بر آماده‌گی امریکا برای مذاکرات صلح با طالبان گفته است، این حرکت گام مهمی برای آغاز گفتگوهای صلح خواهد بود.

عطا الرحمان سلیم معاون این شورا در واکنش به این اقدام امریکا روز دوشنبه «۲۵ سرطان ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر واشنگتن گفتگوهای رو در رو را با طالبان انجام دهد، این کار سبب پیروزی روند صلح افغانستان خواهد شد.

برخی کارشناسان روابط بین المللی هم به این باور اند که شریک شدن ایالات متحده امریکا در روند گفتگو های صلح می تواند سبب ختم زود هنگام جنگ در افغانستان شود.

انتظار خادم یکی از این کارشناسان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت:

انتظار خادم
انتظار خادم

"این به این معنا نیست که حکومت افغانستان مجزا از مذاکرات باشد، طالبان، حکومت افغانستان و امریکا باید هر سه شان بنشینند و مسایل خود را بحث کنند، بیرون برامدن امریکا از مذاکرات انتخاب نیست، فقط این می تواند برای دوام جنگ یک انتخاب باشد."

همزمان با این فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در نشست روز سه‌شنبه این جرگه از همکاری امریکا در راستای گفتگو های صلح افغانستان استقبال کرد اما گفت، گفتگو های صلح باید به مالکیت افغان‌ها صورت گیرد.

به گفته وی، افغانستان یک کشور مستقل است و باید افغان‌ها با استقلالیت وارد گفتگو های صلح با طالبان شوند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG