لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

نهادهای ناظر انتخاباتی: در مورد تصمیم عجولانۀ انتخابات آینده نگران هستیم


شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی افغانستان می‌گویند، تصمیم عجولانه در رابطه به انتخابات آینده ریاست جمهوری آنان را نگران ساخته‌است.

برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی افغانستان می‌گویند، حکومت به‌خاطر رهایی از فشار های جامعه جهانی، شماری از جریان‌های سیاسی، احزاب و حلقات تقویم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را با عجله اعلام کرد.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا روز چهارشنبه «۱۰ اسد ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان بدین باور اند که ممکن انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری در زمان معین آن برگزار نگردد.

د فیفا اجرائيوي رئیس یوسف رشید
د فیفا اجرائيوي رئیس یوسف رشید

او افزود:

"انتخابات ریاست جمهوری برای افغانستان بسیار مهم، حساس و در عین حال پرسش برانگیز است. سیاست‌مداران افغان در داخل و بیرون نظام به‌خاطر این نیت حکومت بی‌باور هستند. جامعه جهانی پرسش‌های خود را دارد، به نظر من گپ ساده نیست، یا این‌که انتخابات به تعویق می‌افتد و اگر هم در زمان آن برگزار شود با بسیار مشکلات پیش می‌رود و از عواقب انتخابات آینده ما نگران هستیم."

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده‌است که انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ خورشیدی برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ خورشیدی برگزار می‌شود.

سید حفظ‌الله هاشمی کمیشنر و سخنگوی این کمیسیون می‌گوید، با در نظرداشت امکانات مالی و تخنیکی کمیسیون مستقل انتخابات فیصله نمود که انتخابات شوراهای ولایتی و ریاست جمهوری یکجا برگزار گردد.

اما یوسف رشید می‌گوید، با در نظرداشت وضعیت اخیر انتخابات ولسی جرگه ممکن بسیار ساده نباشد که کاندیدان بازنده نتیجۀ انتخابات ولسی جرگه را بپذیرند و این کار بالای انتخابات ریاست جمهوری نیز تأثیر ناگوار می‌گذارد.

ولی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، به‌خاطر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آماده‌گی لازم گرفته شده و این انتخابات در زمان اعلام شده آن به‌گونه شفاف برگزار می‌شود.

سید حفیظ‌الله هاشمي
سید حفیظ‌الله هاشمي

سید حفیظ‌الله هاشمی سخنگوی این کمیسیون در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"در این مورد ما آنقدر تشویش نداریم، آماده‌گی‌ها وجود دارد، اما موانع بزرگ که سد راه ما وجود دارد این است که تا کنون کمک‌های مالی معلوم نیست، بودجه در این بخش در نظر گرفته نشده‌است، مشکلات امنیتی وجود دارد و امیدوار هستیم که حکومت به این مسایل رسیده‌گی نماید. از طرف کمیسیون آماده‌گی‌‌ها خوب است و انتخابات در زمان معین برگزار می‌شود."

با تلاش‌های مکرر موفق به دریافت پاسخ حکومت در رابطه به بودجه انتخابات نشدیم، اما نهادهای امنیتی و دفاعی کشور پیش از این در رابطه به تأمین امنیت انتخابات اطمینان داده‌اند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، از لحاظ تخنیکی پس از برگزاری هر انتخابات، انتخابات بعدی آن باید وقت داشته باشد تا برای انتخابات خوب و شفاف اصلاحات به میان آورده شده و آماده‌گی کامل برایش گرفته شود تا خلاهای انتخابات گذشته در انتخابات جدید تکرار نشود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG