لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

دانشیار: معتادین روزانه از یک الی ده دالر را صرف خرید مواد مخدر می‌کنند


در کابل و شهرهای دیگر افغانستان معتادینی دیده می‌شوند که تمام روز در انبارهای کثافات سرگردان اند٬ اما در حقیقت آن‌ها سعی دارند تا با جمع آوری قُطی‌های نوشابه‌ها٬ پلاستیک و دیگر اشیاء فلزی٬ پول خرید مواد مخدر را بدست بیاورند.

حنیف دانشیار سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به رادیو آزادی گفت، یک سروی که در این خصوص انجام شده نشان می‌دهد که معتادین روزانه از یک الی ده دالر را صرف خرید مواد مخدر می‌کنند.

حنیف دانشیار سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر
حنیف دانشیار سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر

وی معتادین را به سه کتگوری تقسیم کرد و گفت:

" یک سروی شده، به شکل تخمینی استفاده کننده‌گان مواد مخدر شامل سه کتگوری اند، گتگوری که حمایت کننده مالی ندارند کار شاقه می‌کنند، آنان حدود یک دالر روزانه مواد مخدر مصرف دارند، کسانی‌که حمایت کننده فامیلی دارند از یک الی دو دالر روزانه مصرف می‌کنند، اما کتگوری سوم مجرمین استند که بیشتر از تابلیت K استفاده می‌کنند که آنان روزانه در حدود ده دالر را مصرف می‌کند."

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر ارقام دقیق مجموع مصارف سالانه معتادین مواد مخدر را در دست ندارد٬ اما پیش از این، سروی برخی موسسات نشان می‌دهد هر معتاد روزانه یک دالر را صرف مواد مخدر می‌کند که مجموع این پول در یک روز یک و نیم میلیون دالر تخمین زده می‌شود.

شماری از معتادین در کابل
شماری از معتادین در کابل

گفته می‌شود که هر معتاد روزانه یک دالر را صرف مواد مخدر می کند که مجموع این پول در یک روز یک ونیم ملیون دالر تخمین زده می‌شود.

در افغانستان اگر به وضعیت معتادین در کوچه و بازار نگاه شود، معتادینی را خواهید دید که در انبار کثافات، سرگرم جمع آوری قُطی‌های نوشابه گازی، پلاستیک و اشیای فلزی استند و از این راه برای خرید مواد مخدر پول کمایی می‌کنند.

زلمی باشنده ولایت لوگر که از ۲۵ سال بدین‌سو مواد مخدر استفاده می‌کند، بخاطر بدست آوردن پول مواد مخدر شب و روز در کوچه و بازار در انبار کثافات به دنبال جمع آوری آهن و پلاستیک می‌گردد.

وی می‌گوید، روزانه قُطی‌های پیپسی و اشیای پلاستیکی را از کثافات جمع آوری می‌کند و از فروش آن (۵۰) الی (۱۵۰) افغانی بدست می‌آورد که آنرا صرف مواد مخدر می‌کند.

وی گفت:

" بعضی وقت (۵۰) افغانی الی (۱۵۰) افغانی پول قطی‌های پیپسی و پلاستیک می‌شود که ما از شهر جمع آوری می‌کنیم. به هر اندازه که در درون انبار کثافات جستجو کنیم، به همان انداز پول بدست می‌آوریم و تا (۲۰۰) افغانی می‌شود."

به گفته وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان در حدود یک اعشاریه دو الی یک اعشاريه چهار ميلیون استفاده کننده‌ دایمی مواد مخدرموجود اند.

در حالی عاید روزانه یک فرد معتاد که بیشتر از یک دالر است، صرف دود مواد مخدر می‌شود، استند افرادی‌که از سرمایه کوچک به سرمایه بزرگ دست یافته‌اند.

نور آغا یک تن از دکانداران شهر کابل می‌گوید، با چهار هزار افغانی یک دکان کوچک ساخت و با گذشت چند سال این سرمایه چند برابر افزایش پیدا کرد و حال از این طریق خانواده خود را نیز تمویل می‌کند.

وی می‌گوید:

"من بسیار خرد بودم و در خانه یک خویشاوند ما کار می‌کردم، به من یک مقدار معاش می‌داد و با آن گذاره می‌کردم ، چند وقت کار کردم و تصمیم گرفتم تا از یک غرفه خرد با سرمایه چهار هزار افغانی یک دوکانک جور کنم، آهسته آهسته دکانداری کردم و در کنار آن درس هم می‌خواندم و سرمایه من در آن زمان کم بود حال دکانداری کسب من است و سرمایه ام هم نسب به گذشته زیاد شده‌است."

با این حال خانواده‌های معتادین به دلیل نبود حمایت مالی در وضعیت بدی به سر می‌برند.

همسر یک معتاد می‌گوید، زمانی‌که شوهرش به مواد مخدر معتاد شد، سرمایه و کاری که او داشت آنرا از دست داد و تمام اموال خانه را نيز به مرور زمان به فروش رساند.

وی می‌گوید، شب‌ها کودکان شان به دلیل نبود مواد غذایی در خانه گرسنه خوابیده‌اند:

"یک دانه گلم، دو و سه دانه کمپل را سودا کرد و تمام اموال خانه را فروحت و یک روز دیگر دو اولادمگشنه بود خیلی گریه کردن پیش شوهرم پیسه هم بود و مرا گفت میریم پشت نان، رفت دنبال پودر و ناوقت شب خانه آمد."

استفاده کننده‌گان مواد مخدر در فغانستان به هر شکلی پول مواد مخدر را بدست می‌آورند، اما استفاده آن زنده‌گی شانرا به کام مرگ می‌کشاند.

از سوی دیگر این پول که صرف استفاده مواد مخدر می‌شود به لحاظ اقتصادی به خانواده‌های آنان زیان وارد می‌کند.

گزارش: فرید حلیمی

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:15 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG