لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در شماری از روزنامه‌های جهان


دیلی میل

روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود از قول سفیر افغانستان در این کشور نوشته‌است که می‌گوید بعضی از افراطگرایان که پاسپورت بریتانوی دارند در سرحدات پاکستان و افغانستان فعالیت می‌کنند.

به نوشته روزنامه در دو سال گذشته که گروه موسوم به دولت اسلامی خلافت خود را در عراق و سوریه از دست داده‌اند، اکنون در افغانستان به تلاش پیدا کردن جای پا می‌باشند.

روزنامه می‌افزاید سفیر افغانستان به این باور است که افراطگرایان که اصلاً از پاکستان می‌باشند و اکنون پاسپورت انگلیسی دارند می‌توانند به آسانی در سرحدات افغانستان و پاکستان فعالیت کنند زیرا آن‌ها با زبان محلی آشنایی دارند و مشکلی برای بود و باش آن‌ها در منطقه وجود ندارد.

به گفته سفیر افغانستان، این افراد تنها برای افغانستان تهدید نمی‌باشند بلکه برای بریتانیا هم در آینده تهدید بار خواهند آورد.

از همین رو به نوشته روزنامه دیلی میل سازمان‌های استخباراتی بریتانیا و افغانستان باهم کار می‌کنند تا جلو فعالیت این افراد را بگیرند و نگذارند که در وقت برگشت به بریتانیا این افراد منبع خطر و تهدید شوند.

روزنامه دیلی میل در همین شماره خود مطلبی دیگری هم در مورد افغانستان دارد در باره حمله بر یک مسجد در شهر گردیز.

در تصاویری‌که در روزنامه به نشر رسیده صدها نفر دیده می‌شوند که در مراسم تدفین قربانیان این حادثه اشتراک دارند. سازمان ملل متحد حمله بر مسجد شیعه‌ها در گردیز را به مثابه یک جنایت جنگی می‌شمارد و محکوم می‌کند.

روزنامه با پدران چند تن از قربانیان این حادثه در جریان تدفین صحبت کرده که یکی از آن‌ها بنام حاجی سلطان گفته‌است حکومت در تأمین امنیت مردم شیعه کم آمده‌است. اما حاجی سلطان 70 ساله افزوده‌است که این کار دشمنان افغانستان است و آن‌ها می‌خواهند با چنین فعالیت‌ها بین مردم افغانستان تفرقه ایجاد کنند ولی به گفته او دشمنان افغانستان به این هدف خود نخواهند رسید.

تایمز آف اندیا

روزنامه تایمز آف اندیا در شماره اخیر خود داستان یک افغانی را به نشر رسانده‌است که بخاطر معالجه خود به هند رفته و به مرور زمان به یک قاچاقبر بزرگ مواد مخدر تبدیل شده‌است.

روزنامه از قول مقامات پولیس هند نوشته‌است که یک افغان 36 ساله بنام محمد نادر خادم با دو کیلو هروئین بازداشت شده‌است. او چند سال قبل به مرض زردی مبتلا شده و برای معالجه به هند سفر کرد. تداوی وی بسیار قیمت بود و باید زود زود به هند می‌رفت تا معالجه را ادامه بدهد. در این‌جا یک افغان دیگر با او آشنا می‌شود و برایش می‌گوید که برای پیدا کردن پول تداوی هر بار که به هند می‌آید با خود مواد مخدر بیاورد. اما راه کج به منزل نمی‌رسد و در نهایت او با مقدار زیاد مواد مخدر که ارزش آن هشت کرور روپیه هندی تخمین می‌شود دستگیر شده و راهی زندان می‌شود.

XS
SM
MD
LG