لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

عبدالله عبدالله: با افراد تسلیم شده "داعش" مانند اسیران جنگی برخورد می‌شود


رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، با افراد تسلیم شده گروه داعش مانند اسیران جنگی برخورد می‌شود.

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، تسلیمی افراد وابسته به گروه داعش در شمال کشور بدین معنی نیست که از جنایات آن‌ها چشم پوشی شود.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه «۱۵ اسد ۱۳۹۷» قبل از آغاز جلسه شورای وزیران به خبرنگاران گفت، با احترام به حقوق انسانی و بشری با افراد تسلیم شده داعش نباید مانند صلح کننده‌گان برخورد شود.

عبدالله عبدلله

او افزود:

"تعدادی از نیروهای داعش که تسلیم شده اند، با آن‌ها به حیث اسیران که در جنگ دستگیر شده اند برخورد می‌شود، به‌خاطر طریقه برخورد و مسئله تسلیمی این گروه توجه مقامات امنیتی را می‌خواهیم، زمانی‌که یک فرد تروریست تسلیم می‌شود برخورد با او باید متناسب با همان وضعیت باشد و از اولین لحظه باید با شدیدترین تدابیر امنیتی با آن‌ها برخورد شود."

اما مقامات امنیتی می‌گویند، افراد تسلیم شده داعش را تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داده‌اند.

هفته گذشته ۲۴۵ تن از افراد وابسته به گروه داعش به رهبری مولوی حبیب‌الرحمن و نعمت‌الله معاون وی در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان به نیروهای امنیتی افغان تسلیم شدند.

وزارت دفاع افغانستان و طالبان مسلح ادعا کرده اند که این افراد بنابر فشارها به حکومت تسلیم شده اند.

پیش از این باشنده‌های ولایت جوزجان به رادیو آزادی گفته‌اند که افراد وابسته به گروه داعش در شمال کشور به آن‌ها ظلم کرده، بالای برخی زنان تجاوز جنسی نموده و همچنان پول و اموال‌شان را به زور گرفته اند.

رئیس اجرائیه به باشنده‌های جوزجان اطمینان داد که افراد تسلیم شدۀ داعش تحت تعقیب عدلی و قضایی قرار می‌گیرند.

از سوی هم لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان می‌گوید، نهادهای عدلی و قضایی افغانستان باید ادعاهای را که بالای افراد تسلیم شدۀ داعش وجود دارد بررسی نماید.

لعل گل لعل

او افزود:

"اگر بالای افراد تسلیم شدۀ داعش مردم محل یا کدام فرد دیگر ادعا دارد، اگر آن جنایی یا حقوقی باشد دولت از آن دفاع کرده نمی‌تواند، محاکم مربوطه و دیگر ارگان‌ها این ادعاها را بررسی نماید و در روشنایی قانون فیصله کند."

کمیسیون مستقل حقوق بشر هم می‌گوید که افراد تسلیم شده داعش باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

برخی از باشندهای جوزجان روز شنبه هفته جاری نیز در یک نشست اعتراضیه خواهان محاکمه افراد تسلیم شده داعش شدند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG