لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۲۶

شورای ولایتی غزنی: حکومت باید به وضعیت فاجعه‌بار غزنی توجه کند


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید به هدف جلوگیری از تلفات غیر نظامیان، عملیات نظامی در ولایت غزنی را محتاطانه به پیش می‌برد.

امان‌الله کامرانی معاون شورای ولایتی غزنی می‌گوید، ناوقت دیروز درگیری‌های شدید بین قوای امنیتی افغان و طالبان مسلح در مرکز شهر غزنی جریان داشت.

وی در صحبت با رادیو آزادی تأیید کرد که طالبان دیروز نقاط زیاد غزنی را گرفتند و به‌گفته وی حکومت افغانستان و نیروهای بین‌المللی باید به وضعیت فاجعه‌بار غزنی توجه کنند.

وی افزود:

"طالبان حوزه دوم را در غرب غزنی، کمسیون انتخابات، ریاست ترانسپورت و ریاست ترافیک را آتش زده‌اند و پوسته کمربندی همین محل و حوزه اول در سمت شمال را گرفته‌اند. دیروز جنگ در ولایت، قوماندانی امنیه و مناطق همجوار آن جریان داشت. فاجعه بزرگ در غزنی جریان دارد. به کمک حکومت مرکزی و مخصوصاً قوای ناتو و امریکایی سخت ضرورت است."

کامرانی افزود، روز شنبه حدود ۸۰۰ طالب تازه نفس از کویته به غزنی رسیدند و دیروز جنگ را شدت دادند.

جنرال شریف یفتلی لوی درستیز افغانستان دیروز تأکید کرد پاکستان مرکز تروریزم است و چند عضو لشکر طیبه در جنگ غزنی کشته شده‌اند.

این اتهامات بر پاکستان در حالی وارد شده‌است که حکومت قبلی این کشور دست داشتن پاکستان در جنگ افغانستان را رد کرده و عمران خان صدارعظم آیندۀ این کشور تعهد کرده‌است که برای تأمین امنیت افغانستان تلاش اعظمی‌اش را به خرچ دهد.

حملات طالبان بر ولایت غزنی ناوقت روز جمعه آغاز شدند.

طالبان ادعا دارند که نقاط زیاد شهر غزنی را گرفته‌اند و به شماری زیاد از نیروهای امنیتی افغان تلفات وارد شده‌است، موضوعِ که مقامات افغان آن را رد می‌کنند.

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دیشب به رادیو آزادی گفت، نیروهای افغان در جنگ غزنی دست بالا داشته و مشغول عملیات تصفیوی اند.

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"نیروهای خاص ما از قول اردوی پکتیا رسیده‌اند، کماندوی خاص ما از کابل هم به غزنی رسیده‌است. حمایت هوایی نیروهای بین‌المللی هم در محل موجود است. در کل وضعیت در غزنی تحت کنترول قرار دارد، ولی دلیل عدم سریع بودن عملیات تصفیوی در غزنی این است که می‌خواهیم از تلفات ملکی جلوگیری کنیم."

شمار دقیق کشته شده‌گان نیروهای امنیتی در جنگ جاری غزنی تا حال معلوم نیست، ولی وزارت داخله افغانستان به روز شنبه گفته بود ۲۶ نیروی افغان در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

مقامات افغان گفته‌اند بیش از ۱۵۰ شورشی طالب در جنگ غزنی کشته شده‌اند.

امان‌الله کامرانی معاون شورای ولایتی غزنی و شماری دیگر از باشنده‌گان این ولایت ابراز نگرانی کرده‌اند که اگر طالبان غزنی را بگیرند رابطه بین کابل و ولایات جنوبی قطع خواهد شد.

همین نگرانی را نیویارک تایمز به این شکل مطرح نموده و نوشته است که "غزنی یک ولایت مهم است و اگر طالبان آن را می‌گرفتند، رابطه جنوب و مرکز قطع می‌شد."

XS
SM
MD
LG