لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

معترضین: دلیل حذف شدن مولوی تره‌خیل از لیست کاندیدان مشخص شود


برخی از حامیان مولوی تره‌خیل محمدی کاندیدای حذف شده از لیست ولسی جرگه افغانستان که در مقابل دروازۀ کمیسیون مستقل انتخابات گردهمایی اعتراضی تدویر نموده می‌گویند، تا زمانیکه دلیل حذف شدن مولوی تره‌خیل محمدی از لیست کاندیدان مشخص نشود به اعتراضات‌شان ادامه خواهند داد.

آقای تره‌خیل می‌گوید، تا زمانیکه کمیسیون مستقل انتخابات دلایل حقوقی حذف شدن اسم وی از لیست کاندیدان را معلوم نسازد، حامیان وی از مقابل این کمیسیون نرفته و به اعتراضات‌شان ادامه خواهند داد.

وی روز دوشنبه «۲۲ اسد ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، طرفداران وی حق خواستن وضاحت در مورد کاندید مورد نظر شان را دارند.

مولوي تره‎خېل محمدي
مولوي تره‎خېل محمدي

آقای ‌تره‌خیل افزود:

"این یک حرکت صلح‌آمیز و حق هر افغان است، آنان وضاحت می‌خواهند که به کدام دلایل این اسم‌ها حذف گردیده اند، آیا به حکم محکمه محکوم شده‌اند و کدام شکایتی از آدرس آنان درج شده است؟ آنان حق استیناف را باید برای ما می‌دادند."

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز شنبه پس از بررسی شکایات اسم ۳۵ تن را از لیست نهایی کاندیدان ولسی جرگه حذف نمود و برای ۴۵ تن دیگر هشدار داده است.

در این لیست اسم کسانی نیز است که در حال حاضر عضو برحال ولسی جرگه هستند، از این میان ملا تره‌خیل، فوزیه کوفی و مریم کوفی و برعلاوه ملا تره‌خیل برخی از کاندیدان حذف شده‌ای دیگر نیز اعتراض نموده و این اقدام را فرا قانونی می‌خوانند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، برخی از اعضای این کمیسیون به دلیل این اعتراضات به دفاتر شان نرفته و این تأثیرات منفی بالای برنامه‌های عملیاتی این کمیسیون گذاشته است.

سید حفیظ‌الله هاشمي
سید حفیظ‌الله هاشمي

سید حفیظ‌الله هاشمی سخنگو و عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت،

"حرکت مدنی و تظاهرات حق آنان بوده، اما گرد آمدن آنان در مقابل دروازه کمیسون مستقل انتخابات و اخلال بر کار ها و پروسه‌های عملیاتی به هیچ عنوان مورد قبول ما نمی‌باشد، ما از حکومت می‌خواهیم تا به این مشکل رسیده‌گی نماید و به تظاهر کننده‌گان نیز می‌گوییم اگر به پروسه انتخابات مشکل ایجاد نمایند جوابگو ما نخواهیم بود."

اما قوماندانی امنیه کابل می‌گوید، این تظاهر کننده‌گان تنها افراد ملا تره‌خیل نبوده، بلکه حامیان برخی از کاندیدان حذف شده دیگر نیز در میان آنان می‌باشد.

به سلسله حذف اسم‌های برخی از کاندیدان ولسی جرگه روز گذشته فوزیه کوفی و شایسته باز ناصری نیز در یک نشست اعتراضی از حذف اسم‌های شان از لیست کاندیدان را بی‌دلیل خواندند.

حشمت‌الله ستانکزی سخنگوی قوماندانی کابل به رادیو آزادی گفت، گردهمآیی این معترضان صلح‌آمیز بوده و کمیسیون از لحاظ امنیتی در امن است.

حشمت‌الله ستانکزی
حشمت‌الله ستانکزی

آقای ستانکزی می‌افزاید:

"کسانیکه اسم‌شان از لیست ابتدایی حذف گردیده اند، صبح نزدیک دروازه کمیسیون انتخابات گرد هم آمدند، پولیس مؤظف برای این کمیسیون در ساحه حضور دارد، ما تدابیر امنیتی را گرفته ایم، دروازه بسته شدۀ کمیسیون به صورت کامل محفوظ است و کدام مشکل امنیتی به وجود نیامده است."

کاندیدان حذف شده حکومت را در مداخله در کار کمیسیون متهم می‌نمایند، اما رئیس جمهور غنی دیروز در نشستی تجلیل از روز بین‌المللی جوانان گفته است که هیچگاه در کار این کمیسیون مداخله نکرده و به دیگران هم اجازۀ مداخله را نخواهد داد.

برعلاوه این، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در تصامیم خود مستقل بوده و از هیچ فرد و ارگانی متأثر نیستند.

گزارش: ویدا میرزایی

XS
SM
MD
LG