لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

ارگ: تعزیرات امریکا بر ایران بر واردات و صادرات افغانستان کدام تأثیر نخواهد کرد


حکومت افغانستان می‌گوید، تعزیرات امریکا بر ایران بر واردات و صادرات افغانستان کدام اخلالی وارد نخواهد کرد، چون مسیرهای متعددی از افغانستان با کشورهای مختلف باز شده‌اند.

حکومت افغانستان می‌گوید، اکنون راه‌های متعددی تجارتی باز شده و تعزیرات اقتصادی امریکا بر ایران داد و ستد میان کابل-تهران را به کدام مشکل جدی رو‌به‌رو نمی‌نماید.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز سه شنبه «۲۳ اسد ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت، وضع تعزیرات شاید بالای کشورهای منطقه تأثیرگذار باشد.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

اما افزود:

"همانطوریکه مسدود شدن سرحدات پاکستان کدام تأثیر منفی بالای مواد خوراکه در شهر کابل و دیگر ولایت‌ها ندارد، اگر کشور دیگر همسایه شامل تحریم‌ها شود، با فرصت‌های که فراهم گردیده کدام مشکل جدی احساس نمی‌شود."

گفته می‌شود، ایران در دو سال اخیر بزرگترین شریک تجارتی افغانستان به شمار می‌رود.

اتاق‌های تجارت می‌گوید، افغانستان یک کشور مولد نبوده و همه نیازمندی‌های خود را از خارج مرفوع می‌کند و واردت از ایران را بیشتر اشیای مواد استهلاکی از قبیل لباس، مواد غذایی، مواد ساختمانی، مقداری آهن باب، اندکی پرزه‌جات ماشین آلات و مواد سوخت مانند تیل پترول و دیزل تشکیل می‌دهد.

رئیس روابط بین‌المللی اتاق‌های تجارت افغانستان می‌گوید، وضع تعزیرات امریکا بالای واردات مواد استهلاکی و مواد سوخت از ایران تأثیر جدی ندارد، اما این تعزیرات بر وضعیتی بیش از یک میلیون کارگر افغان که در ایران مصروف کار اند، تأثیر ناگوار خواهد داشت.

آذرخش حافظی
آذرخش حافظی

آذرخش حافظی افزود:

"وقتی که ارزش پول ملی ایران در برابر دالر پائین آمد، کارگران افغان جابه‌جا نصف از دارایی‌های را که اندوخته بودند، از دست دادند. بنأ این بزرگترین ضربه اقتصادی ناشی از وضع تعزیرات به شمار می‌رود."

از سوی دیگر، سید مسعود استاد اقتصاد پوهنتون کابل هم می‌گوید، از تعزیرات امریکا کارگران و مهاجران افغان در ایران بیشتر متأثر می‌شوند.

او گفت، افغان‌ها با فشار اقتصادی بیشتر مجبور می‌شوند که به طور دسته جمعی ایران را ترک کنند و به افغانستان برگردند که به‌گفته وی در شرایط کنونی بحران آفرین است.

آقای مسعود به دیگر مشکلات ناشی از وضع تعزیرات امریکا بر ایران اشاره کرده گفت:

"تأثیر دیگر گریز اسعار از افغانستان، ایجاد مشکلات سیاسی به خاطر گرایش مذهبی افغانان و مسئله چابهار که در حقیقت کلید تعویض بندر کراچی پاکستان است."

بناً، به‌گفته استاد مسعود حکومت باید مدیریتی را به کار بَرد که نگذارد تنش‌های سیاسی به میان آمده بین امریکا، غرب و ایران، بالای تعاملاتی سیاسی کشور تأثیر کند تا منافع ملی افغانستان را به مخاطره اندازد.

XS
SM
MD
LG