لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

تحریم‌های وضع شدۀ امریکا بالای ایران، اقتصاد عراق را تحت تأثیر قرار داده‎‌است


تحریم‌های وضع شده از سوی ایالات متحدۀ امریکا بالای ایران، اقتصاد عراق را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

سه درصد عواید ناخالص داخلی عراق از درک سیاحان که سالانه از این کشور دیدن می‌کنند، بدست می‌آید که حدود پنج میلیارد دالر است.

اکثر سیاحان که به عراق می‌روند، کسانی اند که از جاهای مذهبی شیعه‌ها دیدن می‌کنند و حدود ۸۰ درصد این سیاحان را اتباع ایران تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش آژانس فرانس پرس، با آن که در نجف هنوز هم مراسم مذهبی تجلیل می‌گردد، اما هوتل‌ها مانند گذشته‌ها مزدحم نبوده و حضور سیاحان بسیار کمرنگ است.

شهر نجف
شهر نجف

شهر نجف دارای ۲۸۵ هوتل توریستی است که سال‌های پیش در این فصل سال همیشه پُر از سیاحان بودند، اما در این شب و روز وضعیت رنگ دیگر گرفته و مسافرین اندک در این هوتل‌ها به نظر می‌رسند.

پرواز‌های که قبلاٌ سیاحان را به شهر نجف انتقال می‌داد، امسال نیز کمتر از پیش بوده، سال‌های پیش روزانه ۲۰ پرواز مسافرین را از ایران به نجف انتقال می‌داد، اما اکنون این ارقام به ۱۲ پرواز رسیده است.

وضع شدن تحریم‌ها از سوی واشنگتن بالای تهران و مشکلات اقتصادی که ایران فعلاٌ با آن درگیر است، ارزش ریال ایرانی را از ماه اپریل امسال میلادی بسیار کاهش داده است.

در آغاز سال جاری میلادی ارزش یک دالر در ایران برابر بود با ۴۲ هزار و ۹۰۰ ریال، اما در حال حاضر در بازار سیاه یک دالر امریکایی با ۱۲۰ هزار ریال مبادله می‌شود.

برخی ایرانی‌ها بدین باور اند که کاهش ارزش ریال باعث شده تا بیشتر کسانیکه قصد سفر به شهر نجف را برای اشتراک مراسم مذهبی داشتند، اکنون منصرف شوند.

تحریم‌های واشنگتن معامله‌های اقتصادی و واردات مواد خام را متأثر ساخته است و قرار است اقدامات بعدی که در ماه نوامبر اعلام خواهد شد بانک مرکزی ایران را تحت تأثیر قرار دهد.

زیارت علی کرم‌الله وجهه در شهر نجف واقع است و سالانه یک و نیم میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند و همچنان سالانه برای اشتراک در مراسم روز چهلم امامان شیعه مردم زیادی به نجف می‌روند.

بیشتر کسانی‌که به این زیارت‌ها می‌روند، ایرانی‌ها اند و برای سهولت آن‌ها حتی لوحه‌ها در شهر نجف به فارسی نگاشته شده اند و بیشتر با لسان فارسی صحبت می‌شود.

ابو غُنیم رئیس اتحادیه هوتل‌های شهر نجف گفته است که ۸۵ درصد از سیاحان که در این هوتل‌ها اقامت می‌کنند، زایرین ایرانی اند و کمرنگ بودن سیاحان ایرانی امسال در نجف باعث شده تا عوایدی را که عراق از درک سیاحت بدست میاورد متأثر سازد.

XS
SM
MD
LG