لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

شورای صلح: هر تصمیمی را که خارجی‌ها به افغانستان اتخاذ کرده‌اند، سودی نداشته است


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، تجریه نشان داده هر تصمیمی را که خارجی‌ها در رابطه به افغانستان اتخاذ کرده‌اند، سودی برای این کشور نداشته است.

در حالی‌که رهبری طالبان تأکید به مذاکره مستقیم با امریکا می‌کند، شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که به جز از گفتگوهای صلح به رهبری و حاکمیت افغان‌ها راهی دیگری برای حل مشکل این کشور وجود ندارد.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا می‌گوید که اتخاذ تصامیم از سوی خارجی‌ها هرگز به نفع افغان‌ها نبوده و طالبان باید با درک این موضوع به میز مذاکره با حکومت این کشور حاضر شوند.

آقای طاهری روز یکشنبه «۲۸ اسد ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که در سطح منطقه‌ای و جهانی نیز از گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها پشتیبانی شده‌است.

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

او افزود:

"خارجی‌ها به نماینده‌گی از افغانستان هر تصمیمی که گرفته اند منفعت آن به بیرون از این کشور بوده و سختی و دربه دری آن نصیب افغانستان و افغان‌ها شده است، امروز مردم افغانستان به یک صدا صلحی را می‌خواهند که به مالکیت، رهبری و حاکمیت افغان‌ها باشد. حمایت منطقه‌ای و جهانی که ایجاد شده نیز مذاکرات صلح به رهبری افغانستان را مورد حمایت قرار داده‌اند."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان روز شنبه در پیامش به مناسبت عید سعید قربان باری دیگر خواهان مذاکرات مستقیم با امریکا شده است.

وی در این پیام از آتش‌بس چیزی نگفته، اما پیشنهاد امریکا مبنی بر گفتگوهای صلح به رهبری حکومت افغانستان را غیر عملی و غیر قابل قبول خوانده است.

رهبر طالبان گفتگوهای مقامات امریکایی و طالبان را تأیید کرده، اما گفته که این مذاکرات مقدماتی بوده است.

رهبری طالبان در حالی به مذاکره مستقیم با امریکا تأکید می‌کند که حکومت افغانستان همواره گفته که گفتگوهای صلح باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها صورت گیرد.

در این حال داوود مایار از کارشناسان سیاسی افغان می‌گوید، در صورتیکه مذاکرات صلح در غیابت حکومت افغانستان انجام شود، به‌گفته وی مشروعیت حکومت زیر پرسش قرار می‌گیرد.

داوود مایار
داوود مایار

آقای مایار در این باره به رادیو آزادی گفت:

"اگر طالبان با امریکا مذاکرات را آغاز می‌کنند، حاکمیت افغانستان زیر سؤال می‌رود، از نظر منطق سیاسی خواست حکومت افغانستان در این‌جا درست و بجاست، به نظر من بهتر خواهد بود که این مذاکرات به طور سه جانبه انجام شود، یعنی گفتگوها میان حکومت و طالبان صورت گیرد و غیر مستقیم امریکا نیز شامل آن باشد."

از سوی هم کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان روز شنبه در نشستی در کابل از حکومت این کشور و طالبان خواست تا در روزهای عید سعید قربان آتش‌بس نمایند.

مولوی قیام‌الدین کشاف رئیس شورای علمای این کشور نیز خواستار آتش‌بس دراز مدت شد تا به‌گفته وی زمینه برای مذاکرات صلح میان دو طرف فراهم گردد.

هرچند تا هنوز از مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان خبری نیست، اما امیدواری‌ها برای آتش‌بس در روزهای عید قربان و آغاز گفتگوهای صلح میان دو طرف نسبت به هر زمان دیگر بیشتر شده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG