لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

وزارت دفاع: ادعای روسیه مبنی بر کمک با داعش از داخل افغانستان بی‌بنیاد است


در آستانه برگزاری نشست روسیه که طالبان نیز در آن شرکت خواهند کرد، مسکو یکبار دیگر ادعا‌های خود را تازه کرده‌است که گروه داعش در افغانستان توسط هلیکوپترهای ناشناس تجهیز می‌گردد.

اما وزارت دفاع افغانستان این ادعای روسیه را بی‌بنیاد خوانده و می‌گوید، روسیه هیچ‌گونه ثبوت برای اثبات این ادعای خود ندارد.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان در بخش مبارزه با تروریزم هیچ‌گاه برخورد متفاوت را انجام نمی‌دهد.

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

وی گفت:

"ما چند بار از آنان خواستیم که بیاید یک هیئت مشترک را تعیین کنید تا مشخص کنیم که کی از تروریزم حمایت می‌کند، افغانستان خود قربانی تروریزم است، اما این تبلیغاتی است تا روابط حکومت افغانستان با جامعه جهانی را تیره سازد."

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته‌است که نه حکومت افغانستان و نه هم حمایت قاطع این پروازها را بررسی کرده‌اند.

روسیه از مدت طولانی به این طرف از حضور داعش در افغانستان در هراس بوده و پیش از این نیز چندین بار چنین ادعاهای را مطرح کرده‌است.

در این حال طالبان مسلح نیز ادعا کرده‌اند که امریکا عملیات نجات داعش را در افغانستان به پیش می‌برد.

اما برخی مقامات امریکایی و قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان در عکس‌‎العمل به این ادعای روسیه آن کشور را به حمایت از طالبان متهم کرده‌اند.

حالا پرسش این است که این دو کشورکه یک دیگر شانرا به حمایت و همکاری با گروه‌های مخالف حکومت افغانستان متهم می‌کنند اصلاً خواست‌شان چیست؟

باری عارض کارشناس مسایل نظامی می‌گوید که امریکا در پی توجیه جنگ است و روسیه در پی دریافت راه‌های جدید مداخله.

باری عارض
باری عارض

وی افزود:

"هیچ یک از طرف‌ها جواب قناعت کننده ارائه نکرده‌اند اما این‌که طالبان به مسکو دعوت شده‌اند و یا این‌که آن‌ها اتهام می‌بندند که از داعش آنقدر می‌ترسیم که مجبور استیم گروه طالب و یا کدام گروه دیگر را حمایت کنیم، این همه بهانه‌های اند که روس‌ها آنرا بخاطر مداخله‌شان مطرح می‌کنند."

وی می‌گوید در چنین وضعیت حکومت افغانستان بهترین راه را انتخاب کرده که آنهم تلاش‌های بی‌مانند برای صلح می‌باشد.

آقای عارض آن موقف حکومت را هم مثبت می‌داند که هرگاه طالبان به صلح حاضر شوند گروه‌های دیگر و بخصوص داعش شکست خورده و هم‌چنان در پیوند به این مسئله نگرانی‌های جهانی خود به خود از بین می‌رود.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG