لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

عبدالله عبدالله: هیچ ملاحظۀ نمی‌تواند مانع برگزاری انتخابات شود


حکومت افغانستان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را یگانه گزینه برای حفظ سلامت منافع ملی در این کشور می‌خواند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان تأکید می‌ورزد که نخواهند گذاشت تا موانعِ به این پروسه سایه افگند و تصمیم حکومت را به برگزاری انتخابات خدشه‌دار سازد و این روند به وقت و زمان آن برگزار خواهد شد.

آقای عبدالله روز دوشنبه «۰۵ سنبله ۱۳۹۷» قبل از نشست شورای وزیران می‌گوید:

"این اطمینان را برای مردم افغانستان می‌دهم که تعهد کامل ما به حفظ سلامت نظام و رفتن بسوی انتخابات است و تا آن زمان هیچ ملاحظه‌ای ان‌شاءالله سبب نخواهد شد که تصامیم ما را خدشه‌دار سازد، انتخابات برگزار می‌گردد و مردم رأی می‌دهند، اما مسئولیت ما این است که تصامیم ما بدون ملاحظه باشد، اهدافی که در انتخابات شاید داشته باشیم با در نظرداشت منافع ملی و برای حفظ سلامت و امنیت کشور باید مبتنی باشد."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

آقای عبدالله به ملاحظاتی که به باور او موانع در سر راه این روند استند نیز اشاره می‌کند و به منافع ملی کشور تأکید می‌ورزد.

در کنار بسته ماندن دروازه‌های دفتر‌های ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات از سوی هواداران نامزدان حذف شده در دو هفته گذشته، چالش دیگر سر راه این کمیسیون خواست‌های شماری از حزاب و جریان‌های سیاسی در پیوند به تغییر نظام انتخاباتی است.

شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی برای حکومت دو هفته مهلت داده بودند تا خواست‌های شان را در پیوند به تغییر نظام انتخابات بپذیرد.

اکنون با پایان این مهلت در اعلامیۀ نگاشته‌اند که ائتلاف بزرگ ملی افغانستان با دیگر احزاب و جریان‌های سیاسی در مرکز ولایات کشور نا فرمانی‌های مدنی را آغاز و برای جلوگیری از مهندسی انتخابات از هر گونه تلاش دریغ نخواهند کرد.

یک روز پیش از این ریاست جمهوری گفته‌است که در دیدار با این احزاب و جریان‌های سیاسی از بهر ارائه طرح جامع در پیوند به پیشنهادات آنان، کمیتۀ مشترک احزاب و حکومت ایجاد می‌گردد.

اما این احزاب می‌گویند به ایجاد کمیته با حکومت توافق خواهند کرد که فیصله آن تغییر در نظام انتخاباتی باشد.

فضل غنی حقمل عضو تیم مطبوعاتی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در این باره به رادیو آزادی می‌گوید:

"اجماع احزاب سیاسی در حال حاضر راهپیمایی‌ها را متوقف ساخته‌است، اما اگر طرح ما پذیرفته نشود و اگر کمیسیون مستقل انتخابات در این زمینه بی‌اعتنایی کند، اجماع احزاب سیاسی به تظاهرات خود در ولایات ادامه داده و دفترهای کمیسیون مستقل انتخابات را خواهند بست."

با این همه، ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، تغییر نظام انتخاباتی و یا فیصله‌های که تاریخ برگزاری انتخابات را به تأخیر اندازد برای آنان پذیرفتنی نیست و به هیچ‌کس اجازه نخواهند داد این روند را به چالش بکشد.

از سوی دیگر، محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان این خواست احزاب را با توجه به زمان اندکی که به برگزاری انتخابات باقی مانده‌است غیر قانونی و به دور از منطق می‌خواند.

آقای ایوب‌زاده تأکید می‌ورزد که ادامۀ این رأی زنی‌ها انتخابات را به بحران خواهد کشانید.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG