لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

تاجکستان بمباردمان از سوی نیروهایش در خاک افغانستان را رد کرد


کمیته امنیت ملی تاجکستان گزارش‌های را رد کرد که گویا نیرو‌ های هوایی این کشور در داخل خاک افغانستان بمباران کرده‌است.

پیش از این، مقام‌های تخار گفتند، طیاره‌های جنگی تاجکستان و یا روسیه جنگلی را در نزدیکی سرحد با افغانستان، بمباردمان کرده اند.

به‌گفته آن‌ها، طالبان از این جنگل برای انتقال مواد مخدر به تاجکستان، کار می گرفتند.

کمیته امنیت ملی تاجکستان می گوید، نیرو‌ های سرحدی این کشور عملیاتی را برای از بین بردن گروه مسلح از افراط‌گرایان افغان را در نزدیکی سرحد با این کشور به راه انداخته اند.

یک سخنگوی این کمیته به خبرگزاری انترفکس گفته که جنگجویان افراطی افغان مرز دو کشور را عبور و دو شهروند تاجکی را کشته اند.

محمد اولو خواجه‌یف در اعلامیه گفت:

"یک گروه مسلح نا معلوم متشکل از ده تا دوازده افغان ساعت سه بعد از ظهر روز یکشنبه به طور غیر قانونی سرحد را عبور کرده تا حدود ۵۰ تا صد متر در ولسوالی فرخار منطقه سرحدی حمدان مرز با افغانستان، داخل شدند."

سخنگوی کمیته امنیت ملی تاجکستان اضافه کرد، این افراد بر یک موتر نوع نیوا که سه کارمند جنگلداری تاجکستان را انتقال می‌داد، آتش گشودند.

به گفته این سحنگوی کمیته امنیت ملی تاجکستان در نتیحه این تیر اندازی دو کارمند جنگل‌داری کشته و یک تن آنها زخمی شد.

او گفت، پس از آن نیرو‌ های سرحدی تاجکستان به حالت آماده باش در آمدند و عملیات را آغاز کردند.

پیش از این، مقام‌های تخار گفتند، نیرو‌ های هوایی تاجکستان و یا روسیه منطقه از ولسوالی درقد نزدیک به مرز دو کشور را بمبارمان کرده اند.

به‌گفته آن‌ها، جنگجویان طالبان و قاچاقبران مواد مخدر در این منطقۀ درقد که یک ساحه جنگلزار بوده، قرارگاه برای انتقال مواد مخدر دارند.

خلیل اسیر سخنگوی قوماندانی امنیه تخار امروز به رادیو آزادی گفت، پیش از حمله هوایی بین جنگجویان طالبان، قاچاقبران مواد مخدر و نیرو‌ های مرزی تاجکستان درگیری صورت گرفت.

او افزود:

"در نتیجه درگیری دو تن از اتباع تاجکستان و شش جنگجوی طالبان کشته شدند. طالبان در این حادثه ۹ زخمی هم داشتند و بعد از آن نیرو‌ های هوایی منطقه جنگل را بمباردمان می‌کنند."

سخنگوی قوماندانی امنیه تخار افزود، در این منطقه جنگلزار که سرحد بین ولسوالی درقد افغانستان و منطقه فرخار تاجکستان می‌باشد، نه نیرو‌ های امنیتی افغان و نه هم مردمان ملکی در آنجا زنده‌گی می‌کند.

ضمناً، سخنگوی والی تخار می‌گوید، شش تن از کشته شده‌ها همه قاچاقبران مواد مخدر بودند.

اما خبرگزاری رویترز از قول وزارت دفاع روسیه می‌گوید که طیاره‌های این کشور در عملیات بر منطقه جنگلزار افغانستان در ولسوالی درقد، سهم نداشته اند.

در این حال یک منبع وزارت دفاع تاجکستان به خبرگزاری انترفکس گفته است که نیرو‌ های هوایی آن‌ها در داخل سرحد افغانستان بمباردمان نکرده اند.

این منبع افزود:

"گزارش‌های که گویا نیرو‌های هوایی تاجکستان در قلمرو افغانستان حمله کرده اند، دور از حقیقت است."

وی گفت، که آن‌ها حق عملیات در قلمرو خارج از تاجکستان را ندارند.

سخنگوی طالبان این درگیری را تأئید کرد، ولی گفت که کشته شده‌ها همه قاچاقبران مواد مخدر بودند.

ذبیخ‌الله مجاهد گفت، طیاره‌ها یک منطقه جنگلی را که توسط قاچاقبران استفاده می‌شد، بمباران کرد.

وی افزود:

"ما در حال بررسی این موضوع هستیم، زیرا جنگجویان طالبان اجازه برخورد با مخافظان سرحدی کشورهای همسایه را ندارند."

  • معلومات قبلی

مقام‌های تخار می‌‎گویند، نیروهای هوایی تاجکستان منطقۀ از ولسوالی درقد نزدیک به مرز دو کشور را بمباردمان کرده‌اند.

به‌گفته آن‌ها، جنگجویان طالبان و قاچاقبران مواد مخدر در این منطقۀ درقد که یک ساحه جنگلزار بوده، قرارگاه برای انتقال مواد مخدر دارند.

خلیل اسیر سخنگوی قوماندانی امنیه تخار امروز به رادیو آزادی گفت، پیش از حمله هوایی بین جنگجویان طالبان، قاچاقبران مواد مخدر و نیروهای مرزی تاجکستان درگیری صورت گرفت:

وی افزود:

"در نتیجه درگیری دو تن از اتباع تاجکستان و شش جنگجوی طالبان کشته شدند. طالبان در این حادثه ۹ زخمی هم داد و بعد از آن نیروهای هوایی منطقه جنگل را بمباردمان کردند."

سخنگوی قوماندانی امنیه تخار افزود، در این منطقه جنگلزار که سرحد بین ولسوالی درقد افغانستان و منطقه فرخار تاجکستان را جدا می‌کند، نه نیروهای امنیتی افغان مستقر اند و نه هم مردمان ملکی در آنجا زنده‌گی می‎کند.

ضمناً، سخنگوی والی تخار می‌گوید، شش تن از کشته شده‌ها همه قاچاقبران مواد مخدر بودند.

یک منبع از ریاست سرحدات تاجکستان امروز به رادیو آزادی گفت، جنگلبان هایی‌که مورد هدف قرار گرفتند، اجازه حملات را داشتند.

به‌گفته این منبع، طالبان بر جنگلبان‌های تاجکی آتش گشودند.

اما این منبع و دیگر مقام‌های تاجکستان رسماً در مورد بمباردمان قوای هوایی این کشور بر منطقه سرحدی بین افغانستان-تاجکستان ابراز نظر نکرده‌اند.

همزمان با این، سلطان ولی‌زاده رئیس ناحیه فرخار تاجکستان که همسرحد با ولسوالی درقد تخار می‌باشد، تأیید کرد که دو تبعه تاجکستان در درگیری از سوی طالبان کشته شده‌اند، ولی در مورد بمباردمان نیروهای هوایی این‌کشور تبصره نکرد.

در این حال ساکنان محل در تاجکستان گفتند، صبح وقت صدای فیر سلاح به گوش می‌رسید.

ذبیخ‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت، طیاره‌ها یک منطقه جنگلی را که توسط قاچاقبران استفاده می‌شد، بمباران کردند.

وی افزود:

"ما در حال بررسی این موضوع هستیم، زیرا جنگجویان طالبان اجازه برخورد با مخافظان سرحدی کشورهای همسایه را ندارند."

خبرگزاری رویترز از قول وزارت دفاع روسیه می‌گوید که طیاره‌های این کشور در عملیات بر منطقه جنگلزار افغانستان در ولسوالی درقد، سهم نداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG