لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

نگرانی کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش قضایای خشونت علیه زنان


آرشیف
آرشیف

پس از اتفاق چند قضیۀ تازه خشونت علیه زنان در برخی ولایات، کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید افزایش روز افزون خشونت‌ها نشان دهنده وضعیت نامناسب زنان افغان بوده که حکومت باید به آن توجه جدی داشته باشد.

لطیفه سلطانی مسئول بخش حمايت و انكشاف حقوق زنان در این کمیسیون روز دوشنبه «۰۵ سنبله ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که زنان افغان هنوز هم با خشونت‌های حاد چون قتل، تجاوز، بریدن اعضای بدن و پاشیدن تیزاب دست و پنچه نرم می‌کنند.

هرچند خانم سلطانی آمار تازه از خشونت‌ها ارائه نکرد، اما در مورد آمار پنج ماه نخست سال جاری میلادی چنین گفت:

"۱۳۳۲ مورد خشونت ثبت کرده بودیم، ۲۲۴ مورد خشونت اقتصادی داشتیم، ۵۷ مورد خشونت جنسی، ۴۴ مورد خشونت فزیکی، ۴۵۳ مورد خشونت روانی-لفظی و ۱۸۷ مورد خشونت‌های فرهنگی داشتیم و خواست کمیسیون از حکومت توجه به وضعیت زنان افغان و تعقیب عدلی مرتکبین خشونت‌ها علیه زنان است."

در تازه‌ترین موارد خشونت علیه زنان یک زن جوان از سوی چهار مرد در ولایت بادغیس مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و قبل از آن هم دختر هفت ساله در همین ولایت توسط خانواده شوهرش به گونه بی‌رحمانه به قتل رسید.

قبل از آن گزارش‌های قتل، تجاوز، اختطاف و لت‌وکوب زنان در دیگر ولایت‌ها نیز به نشر رسیده‌است.

قتل‌های ناموسی، تجاوز جنسی، ازدواج‎های قبل از وقت، بد دادن، لت‌وکوب، فقر اقتصادی و دعوا و دشنام از جمله خشونت‎های است که به‌گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان وجود دارند.

این کمیسیون می‌گوید، عدم مجازات مجرمین، فرهنگ معافیت از مجازات، فساد اداری، عدم دسترسی زنان به عدالت، افزایش اعتیاد به مواد مخدر و عرف و عنعنات ناپسند سبب شده تا این خشونت‌ها به گونه گسترده افزایش یابند.

از سوی هم رویا دادرس سخنگوی وزارت زنان افغانستان هرچند می‌پذیرد که خشونت‌های حاد هنوز هم وجود دارند، اما می‌گوید که خشونت‌های خانواده‌گی در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر شده‌اند.

وی گفت:

"نظر به ثبت دوسیه‌ها گفته می‌توانیم خشونت‌های خانواده‌گی نظر به سال‌های قبل کمتر شده، اما خشونت‌های حاد در این اواخر افزایش را نشان می‌دهند."

با این همه شکریه جلالزی یکی از فعالان حقوق زن می‌گوید تا زمانی‌که عاملین خشونت علیه زنان به‌طور علنی محاکمه نگردند، این پدیده شوم در کشور از بین نخواهد رفت.

کمیسیون مستقل حقوق بشر و وزارت امور زنان از علمای دین و امامان مساجد می‌خواهند تا در خصوص آگاهی‌دهی در مورد حقوق زنان و کاهش خشونت علیه آنان همکاری لازم نمایند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG