لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

موضع سپیدار در مورد آماده‌گی جریان‌های سیاسی برای اشتراک در نشست‌ها با طالبان!


ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید هر گروهی‌که توانایی کشاندن مخالفان مسلح به میز مذاکره را داشته و به گونه صادقانه گام بردارد نه‌تنها این‌که مشکلی از سوی حکومت وجود ندارد، بلکه برعکس از این گونه حرکت‌ها استقبال نیز می‌کند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز دوشنبه «۱۲ سنبله ۱۳۹۷» در مورد گفتگو از سوی جریان‌های سیاسی با طالبان مسلح به رادیو آزادی گفت:

"رهبری و روند گفتگو متعلق به شورای عالی صلح است، اما جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های سیاسی و ملی افغانستان در صورتی‌که توانایی داشته باشند در راستای تأمین صلح و ثبات و کشاندن مخالفان مسلح حکومت به میز گفتگو مؤثر واقع شود، طبعاً از جانب حکومت کدام مشکلی وجود ندارد، اما ضرورت است که در همآهنگی با حکومت و شورای عالی صلح این تلاش‌ها صورت گیرند."

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

این اظهارات پس از آن مطرح می‌گردند که به تازه‌گی برخی از اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان و برخی از احزاب سیاسی دیگر از شرکت‌شان در نشست‌ها با طالبان مسلح به‌شمول مسکو ابراز آماده‌گی کرده‌اند.

گزارش‌ها می‌رسانند که قرار است ائتلاف بزرگ ملی افغانستان و شماری از احزاب سیاسی دیگر به هدف گفتگو در آینده با طالبان هیئتی گفتگو کننده را نیز تعیین کنند.

این در حالیست که قرار بود در اوایل ماه سپتمبر نشستی در مورد صلح افغانستان در مسکو برگزار شده و در این نشست از نمایندۀ طالبان نیز دعوت شده بود.

اما حکومت افغانستان از شرکت در این نشست خودداری کرده و تأکید کرد هر نشستی که در مورد صلح افغانستان برگزار می‌گردد باید به محوریت و رهبری حکومت افغانستان باشد.

پس از آن تاریخ برگزاری این نشست در نتیجۀ مکالمه تیلیفونی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه به تعویق انداخته شد و تصمیم گرفته شد تا این نشست به میزبانی افغانستان و روسیه برگزار شود.

در این حال برخی از اعضای ولسی جرگه نیز باور ندارند که طالبان با ائتلاف‌هایی که اعضای حکومت در آن حضور دارند، وارد گفتگو شود.

خالد پشتون یک عضو ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که این ائتلاف‌ها تا هنوز تعریف مشخص از خود ندارند.

خالد پشتون عضو ولسی جرگه
خالد پشتون عضو ولسی جرگه

وی گفت:

"من باور ندارم که ائتلاف بتواند که ارتباط با طالب قایم کند، چون اعضای ائتلاف جز حکومت استند و کسانی‌که داخل حکومت باشد فرق آن چیست؟ که این شورای عالی صلح است، حکومت است و یا ائتلاف است که با آن‌ها صحبت می‌کند، پس من به این عقیده استم که ائتلاف اول باید تعریف خود را مشخص کند پس از آن می‌تواند پیشنهاد بکند و آنهم به شرطی که طالبان آن را قبول کنند."

گروه طالبان تا حال در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

از سوی دیگر کارشناسان سیاسی افغان نیز به این باور اند که طالبان با این احزاب و ائتلاف‌ها حاضر به گفتگو نخواهند شد.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان می‌گوید بعید به نظر می‌رسد که جناح اپوزیسیون افغانستان که نقش چندان در ساختار حکومت افغانستان ندارد و در گذشته نیروهای درگیر و مخالف با طالبان بوده‌اند قادر به گفتگو با طالبان مسلح شوند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG