لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

رئیس جمهور غنی بار دیگر از همه افغانها خواست تا برای تامین صلح تلاش کنند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از همه افغان‌ها خواست تا برای ختم جنگ و صلح پایدار و سرتاسری صدای شان را بلند کنند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، هر چند حاضر است سرش را در راه صلح قربانی کند اما تامین صلح تنها کار دولت نه بلکه به ملت نیز رابطه دارد.

آقای غنی این سخنان را در نشستی در ارگ بیان کرد و گفت که صلح پایدار دقت می‌خواهد اما گام نخست در راستای صلح به جرأت نیاز دارد.

رئیس جمهور غنی
رئیس جمهور غنی

او افزود:

"همه مردم افغانستان باید صدا بلند کنند که صلح می‌خواهند، ختم جنگ می‌خواهند و ثبات و عزت می‌خواهند. اگر سر مرا می‌خواهند حاضرم برای شان بدهم، مذاکرات بین الافغانی می‌خواهیم و صلح حالا به ملت رابطه دارد چون تنها کار دولت نیست، صلح پایدار دقت می‌خواهد و گام نخست در این زمینه جرأت است."

رئیس جمهور غنی یگبار دیگر تاکید کرد که جنگ جاری در افغانستان هیچ نوع مشروعیت ندارد و گفت که این جنگ ریشه های منطقه‌ای و جهانی دارد.

این در حالیست که شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که تلاش های جاری در راستای رسیدن به صلح امیدوار کننده است.

عطاالرحمان سلیم معاون این شورا روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که به هدف آغاز گفتگو با طالبان مسلح تلاش ها در سطوح مختلف ادامه دارد.

عطاالرحمان سلیم
عطاالرحمان سلیم

او افزود:

"برنامه این است که از راه گفتگو صلح صورت گیرد، حلقات دیگری هم است که برنامه‌های مربوط به خود را دارند اما با ما در تماس بوده و همآهنگ هستند. انشاالله که برخی تلاش‌های ما، آن‌ها و همچنان کوشش‌ها در سطح منطقه و جامعه جهانی زمینه را برای رسیدن به صلح فراهم سازد."

تازه ترین تلاش برای صلح در افغانستان روز سه شنبه برگزاری نشستی در جده عربستان سعودی از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی بود که در آن جنگ در افغانستان تقبیح و از روند صلح این کشور حمایت صورت گرفت.

از سوی هم دوتن از مقامات آگاه طالبان به آژانس خبری رویترز گفته اند که این گروه روی ترکیب یک هیئت کار میکند تا با مقامات امریکایی در رابطه به چگونگی ختم جنگ در افغانستان مرحله دیگری از گفتگوها را به پیش ببرد.

در این حال گل رحمان قاضی رئیس شورای صلح و نجات افغانستان انتقاد می‌کند که حکومت این کشور توانایی اقدامات لازم در رابطه به صلح را ندارد و باید علمای دینی، رؤسای قومی و سیاسون در این زمینه عمل کنند.

گل رحمن قاضی
گل رحمن قاضی

او افزود:

"من فکر می‌کنم که حکومت تصمیم لازم اتخاذ کرده نمی‌تواند، آنچه در برابرش پیش آمد خوش آمد و عواقب آن را نمی سنجد، در این حالت باید اشخاص مورد اعتماد، علما، نخبگان و سیاسیون گردهم آیند و برای صلح ملی و افغانی راه را فراهم سازند."

از سوی هم برخی از اعضای شورای ملی تاکید دارند که در کنار تلاش‌ها برای گفتگو با طالبان باید فشارهای جهانی بر این گروه نیز افزایش یابد.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه به رادیو آزادی گفت، کشورهای که در پروسه صلح افغانستان همکاری می‌کنند باید عمل‌کرد صادقانه داشته باشند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG