لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۷

وزارت انرژی و آب: سطح آب‌های که به دریا‌ها می‌ریزد ۶۲ درصد کاهش یافته است


وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید، در اثر کاهش بارند‌ه‌گی در جریان سال‌های اخیر میزان سطح آب که به دریاه‌ها می‌ریزد ۶۲ درصد کاهش یافته‌است.

در ادامۀ نگرانی‌های اعضای ولسی جرگه به‌خاطر پائین آمدن سطح آب و خشک‌سالی در کشور وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید، ۶۲ درصد میزان سطح آب که در ۵ حوزه در دریا‌ها می‌آید، کاهش یافته است.

خان محمد تکل معین این وزارت روز دوشنبه «۲۶ سنبله ۱۳۹۷» در جلسۀ استجوابیه ولسی جرگه گفت، به‌خاطر کاهش بارنده‌گی‌ها در دو سال اخیر سطح آب بسیار پائین آمده‌است.

او افزود:

"ارقام را که ما در جریان سال گذشته از تمام دریا‌ها جمع‌‌آوری کردیم سطح آب‌های که به دریا‌ها می‌ریزد ۶۲ درصد کاهش یافته است، یعنی در تمام حوزه‌های دریایی این مشکل وجود دارد."

آقای تکل می‌گوید، به‌خاطر جلوگیری از خشک‌سالی و مشکلات مردم در ولایات آسیب پذیر این وزارت تدابیر خاص را روی دست گرفته است.

به‌خاطر جلوگیری از خشک‌سالی و مشکلات مردم در ولایات آسیب‌پذیر این وزارت تدابیر خاص را روی دست گرفته است.

پائین آمدن سطح آب، افزایش نفوس از قریه‌ها به شهر‌ها به‌خاطر خشک‌سالی و کندی در روند ساخت بند‌های آب در افغانستان از جمله نگرانی‌های اعضای ولسی جرگه است که پای مقامات وزارت‌های انکشاف دهات، زراعت و مالداری و انرژی و آب را در جلسۀ استجوابیه این جرگه کشاند.

اعضای ولسی جرگه در این جلسه گفتند، ۲۰ ولایت به‌شمول ولایت‌های تخار، کندز، بلخ، سرپل، سمنگان، جوزجان، فاریاب، بادغیس، هرات، فراه، نمیروز، زابل، ارزگان، دایکندی و بامیان از جمله ولایت‌های متأثر از خشک‌سالی هستند.

عزیزه جلیس یک تن از اعضای ولسی جرگه گفت به دلیل خشک‌سالی بسیاری چراگاه‌ها از بین رفته و مردم قریه‌ها به شهر‌ها رو آورده‌اند.

اعضای ولسی جرگه در حالی از خشک‌سالی ابراز نگرانی می‌کنند که پیش از این وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی گفته بود که ۱۳ میلیون افغان متأثر از خشک‌سالی اند.

وی همچنان گفته است که افغانستان امسال اوج خشک‌سالی را تجربه می‌کند.

در عین حال مجبیب‌الرحمن کریمی وزیر انکشاف دهات که در جلسۀ استجوابیه حضور داشت گفت، این وزارت برنامه‌های را به‌خاطر جلوگیری از خشک‌سالی و حل مشکلات مردم آغاز کرده‌است.

او افزود:

"کارهای حفر ۳۸ حلقه چاه‌های نیمه عمیق، ۱۳۶ حلقه چاه‌های عمیق، اعمار و احیای ۱۶۴ شبکه آب‌رسانی، اعمار ۱۲ باب ذخیره آب فعلاً در جریان است و ان‌ءشاالله در ختم سال جاری این پروژه‌ها تکمیل خواهد شد."

آقای کریمی همچنان گفت در مناطق که با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند از طریق تانکر‌ها آب صحی برای آنان توزیع می‌گردد.

از سوی هم حشمت‌الله غفوری سرپرست و معین وزارت زراعت و مالداری می‌گوید، ۲۰ هزار تن مواد غذایی حیوانات در سه مرحله در ۱۵ ولایت متضرر از خشک‌سالی توزیع می‌گردد و همچنان به گفته وی ۱۰۶ هزار تن گندم نیز برای مردم این ولایات توزیع شده است.

با آن که مقامات این وزارت‌ها از عملکردهای شان در رابطه به حل مشکلات مردم متضرر از خشک‌سالی در کشور سخن گفتند، اما اعضای ولسی جرگه می‌گویند در گذشته‌ها هم چنین تعهداتی داشته اند، اما در عملی کردن آن کوتاهی نموده اند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG