لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

نگرانی‌ها در پیوند به کاهش آب‌های زیر زمینی در هرات


استخراج بی رویه آب های زیر زمینی توسط سولرها در ولایت هرات نگران کننده است.

اما مقام‌های محلی و کارشناسان در ولایت هرات می‌گویند،‌ به دلیل خشک‌سالی و کمبود آب،‌ مردم و دهقانان مجبور هستند تا از آب‌های زیر زمینی استفاده کنند.

استفاده زیاد از سولرها برای استخراج آب‌های زیر زمینی در ولایت هرات،‌ باعث پایین ‌رفتن سطح این آب‌ها شده است.

این سولرها آب را از چاه‌های عمیق بیرون می‌کشند و ادامه این روند،‌ آب‌های زیر زمینی در ولایت هرات را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌سازد.

راتب حمیم رئیس آب‌رسانی ولایت هرات می گوید،‌ در ولسوالی ها و قریجات آب های زیر زمینی به طور بی‌رویه استخراج می‌شود و ادامه این مسئله باعث به میان آمدن بحران می‌شود.

او افزود:

"بنا به میزان استخراج که متاسفانه در بخش زراعت از آب آشامیدنی می‌شود این بسیار نگران کننده‌است. بلای که سولر پمپ‌ها و دست آوردهای منفی که بعضی ادارت داشتند در سال‌های اخیر باعث شده است که سطح آب های زیر زمینی ها به مراتب افت داشته باشد."

امسال خشک‌سالی باعث شد که آب دریای هریرود کمتر به زمین های زراعتی و باغ های هرات برسد.

به باور برخی از فعالین مدنی در هرات همین مسئله سبب شده است تا دهقانان ناگزیر از آب‌های زیر زمینی استفاده کنند.

سید اشرف سادات فعال مدنی در ولایت هرات به این باور است که دولت باید مکانیزم را به منظور حفاظت از آب‌های زیر زمینی روی دست بگیرد.

او افزود:

"طبیعتاً مردم نیازمند به آب هستند و متاسفانه ما آب های روان را نداریم و بحث خشکسالی هم یک بحث بسیارجدی است. مسلماً از روی نیازمندی دهاقین مجبور اند دست به حفر چاه‌های خودسر بزنند، مایه نگرانی است ولی شرایط اقلیمی افغانستان یک کمی اوضاع را تنگ ساخته و برای مردم مشکل ایجاد کرده‌است."

مقام‌های محلی در ولایت هرات می‌گویند،‌ به دلیل خشک‌سالی و کمبود آب در حال حاضر چاره ای جز استفاده از آب های زیر زمینی در این ولایت وجود ندارد.

به گفته محمد آصف رحیمی والی هرات، امسال سطح آب بند سلما به شدت کاهش یافته و آب این بند جوابگو تمام نیازمندی های دهقانان این ولایت نیست.

محمد آصف رحیمی
محمد آصف رحیمی

او افزود:

"هر سال به همین وقت ما بیش از پنجصد میلیون متر مکعب آب در بند سلما داشتیم اما امسال تمام دار و ندار ما حدود دوصد میلیون متر مکعب آب است که از آن جمله هم صد میلیون متر مکعب آن آب مرده است، یعنی آبی نیست که سرازیر شد از بند. مقدار آب که از کوهستان‌ها میاید دو، سه متر مکعب در فی ثانیه است و بس."

خشک‌سالی در ولایت هرات کشت زارها به خصوص کشت های للمی را به شدت آسیب زده است در بیشتر ولسوالی ها مردم و باغداران مجبور شده اند تا با فعال ساختن سولر،‌ از آب‌های زیر زمینی استفاده کنند.

در جریان سال روان بیش از هفت هزار خانواده بخاطر خشکسالی‌های اخیر از ولایات غور، بادغیس، فاریاب و برخی دیگر ولایات خانه های شان‌را ترک کرده و به ولایت هرات بیجا شده‌اند.

و اکنون در زیرخیمه های داغ در وضعیت اسف باری زنده‌گی می‌کنند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG