لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

رئیس جمهور افغانستان با صدراعظم هند نریندرا مودی ملاقات کرد


رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی امروز در دهلی نو با صدراعظم هند نریندرا مودی ملاقات کرد.

در صحبت‌های دو رهبر تلاش‌های صلح افغانستان و همکاری‌های تجارتی و انکشافی در صدر اجندا قرار داشت.

طرفین همچنان در مورد صلح و ثبات در منطقه، امنیت و بررسی برنامه‌های مشترک دو کشور به خصوص در بخش‌های تجارتی و انکشافی صحبت کردند.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آماده است که دو رهبر در باره گسترش دهلیز هوایی صحبت کرده و بر افزایس پروازها بین دوکشور تاکید نمودند.

به نوشته اعلامیه، صدراعظم هند گفته است که هند برای ساختن بند شاه توت و کانال‌های آب رسانی و همچنان تهیه واترپمپ‌ها و آب آشامیدنی به افغانستان کمک می کند.

هند همچنان در بخش پروسس مواد غذایی و ترانسپوری به افغانستان کمک می کند در این ساحه در رابطه به اهدای صدها بس شهری هند به افغانستان صحبت شده است.

همچنان هند تعهد نموده است که برای محصلین افغانستان در رشته‌های مختلف بورس‌ها را مهیا می سازد.

در این سفر وزیر خارجه افغانستان صلاح الدین ربانی و مقامات دیگر رئیس جمهور اشرف غنی را همرایی می کنند.

هند قبل از این اعلان کرده بود که ۱۱۶ برنامه انکشافی را در افغانستان تمویل خواهد کرد.

تخمین می شود که هند در ۱۷ سال گذشته مجموعاً حدود سه میلیارد دالر در بخش‌های مختلف به افغانستان کمک کرده است.

معلومات قبلی:

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان صبح امروز به دهلی جدید پایتخت هند رسید.

در خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری آمده‌است که آقای غنی در این مسافرت یک روزه با نریندرا مودی صدراعظم هند دیدار می‌کند.

مسایل امنیتی، اقتصادی و حمل و نقل مورد بحث اند.

راویش کمار سخنگوی وزارت خارجه هند در تویتر نوشته‌است که رئیس جمهور غنی از سوی وزیر خانه‌سازی و انکشاف شهری هند به گرمی استقبال شد.

  • معلومات قبلی

محمد اشرف غنی رئیس‌ جمهور افغانستان صبح امروز چهارشنبه در رأس یک هیئت عالی‌رتبه دولتی عازم دهلی جدید پایتخت هند شد.

در خبرنامۀ که در صفحه فیس‌بوک ارگ ریاست جمهوری افغانستان به نشر رسیده آمده‌است که رئیس‌ جمهور غنی در این سفر برعلاوه دیدار با نریندرا مودی صدراعظم هند، در مراسمی که از سوی بنیاد هند ترتیب یافته و در آن شخصیت‌های اکادمیک و دانشمند حضور خواهند داشت، سخنرانی می‌کند.

بحث روی همکاری‌های دوجانبه برای صلح و ثبات منطقه و روابط تجارتی و توسعه‌ای دو کشور، در صدر آجندای گفتگو های رهبران افغانستان و هند قرار خواهد داشت.

یک دیپلومات ارشد هند، هفته گذشته در سفرش به کابل، دعوت‌نامه صدراعظم آن کشور را به رئیس جمهور غنی سپرده بود تا او از دهلی جدید دیدن کند.

سفر رئیس جمهور اشرف غنی به هند برای یک روز خواهد بود.

آقای غنی با نریندرا مودی صدراعظم و شمار دیگر از مقام‌های ارشد هندی دیدار خواهد کرد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، بحث‌های دو جانب به گسترش همکاری‌های دوجانبه متمرکز خواهد بود.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری

آقای مرتضوی افزود:

"رئیس جمهور به روز چهارشنبه به هند می‌رود. این سفر یک روزه است. با صدراعظم هند ملاقات می‌کند. در مورد همکاری‌های تجارتی و ترانزیتی با افغانستان و صلح و ثبات منطقه صحبت می‌کند. در رابطه به ظرفیت‌های هند در بخش توسعه پایدار ترانسپورت در افغانستان هم صحبت خواهد شد. تجارب هند در این بخش می‌تواند برای ما مهم باشد."

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که رئیس جمهور افغانستان چاشت امروز "چهارشنبه" با نریندرا مودی صدراعظم هند دیدار می‌کند و در کنار همکاری‌های امنیتی و تجارتی، بحث‌های دو جانب روی پروژۀ چابهار نیز متمرکز خواهد بود، پروژۀ که هزینه آنرا هند پرداخته تا افغانستان به بحر راه آسان‌تری داشته باشد.

به گزارش رسانه‌های هندی، انتظار های زیادی از دیدار امروز رهبران افغانستان و هند که کشورهای‌شان رقیب دیرینۀ پاکستان استند، وجود دارد زیرا کابل و دهلی جدید، تجربه دوستی و همکاری تاریخی با هم دارند.

هندوستان در جریان هفده سال گذشته نزدیک به سه میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.

​منابع در دهلی جدید گفته اند، دو کشور شاید مشارکت میان همدیگر را به شمول پروژه‌های انکشافی، امنیت، تجارت و صلح و ثبات در افغانستان بررسی کنند، زیرا افزایش این همکاری‌ها خیلی برای هر دو جانب اهمیت کلیدی دارد.

هندوستان با افغانستان در بخش‌های مختلف همکاری کرده و می‌خواهد پروژه‌های را بیشتر شناسایی کند که کابل در آن به کمک دهلی نو نیاز دارد.

با نزدیک به سه میلیارد دالر کمک در هفده سال گذشته، هند علاوه بر پروژه‌های مختلف، هزینۀ ساختمان نو پارلمان افغانستان را پرداخته و پروژه‌های بزرگ مانند بند سلما و بندر چابهار را تمویل کرده‌است.

ساختمان جدید پارلمان افغانستان که به کمک هند اعمار گردیده است
ساختمان جدید پارلمان افغانستان که به کمک هند اعمار گردیده است

حالا دهلی نو موافقت کرده که در پروژه‌های بند شاه توت، پروژه آب آشامیدنی شهر کابل، رساندن آب به شهر چاریکار و اتصال سرک بند امیر ولایت بامیان به جاده‌های اسفالت شده کمک کند.

در مجموع هند می‌خواهد ۱۱۶ پروژه را در ۳۱ ولایت افغانستان راه اندازی کند که انتظار می‌رود شماری از آن‌ها در جریان پنج سال آینده تکمیل شوند.

بحث‌های امروز رئیس جمهور افغانستان و صدراعظم هند برای سرعت بخشیدن به کار این پروژه‌ها خیلی مهم دانسته شده‌است.

هند می‌خواهد ۱۱۶ پروژه را در ۳۱ ولایت افغانستان راه اندازی کند.

​وجی گاخالی وزیر دولت در امور خارجه هند، هفته گذشته در جریان سفرش به کابل دعوت‌نامه صدراعظم آن کشور را به رئیس جمهور غنی سپرد.

انتظار می‌رود رئیس جمهور پس از دیدار با مقام‌های هندی و امضای برخی اسناد همکاری، شام امروز چهارشنبه دوباره به کابل باز گردد.

XS
SM
MD
LG